Gå direkt till textinnehållet

Stampen delas i två

"Vi har nu kommit till en punkt där vi kan dela upp koncernen i två självständiga bolag", säger Martin Alsander, koncernchef för Stampen.

Foto: Janne Næss

Stampen Media och V-TAB delas upp till två självständiga bolag.

Mediekoncernen Stampen har valt att avveckla sitt moderbolag. Det innebär att mediegruppen Stampen Media och tryckerikoncernen V-TAB separeras från varandra och istället blir självständiga koncerner. 

Som det ser ut idag har bolagen redan separata styrelser och ledningsgrupper. Ägarstrukturen i de båda koncernerna förblir detsamma.  

I pressmeddelandet beskriver Stampen förändringen som en "naturlig förlängning på det omfattande strukturarbete som bedrivits på Stampen under de senaste åren". 

Idag utgör exempelvis tryck av Stampens egna tidningat mindre än 15 procent av V-TAB:s totala omsättning. 

– Vi har de senaste åren arbetat med en medveten strategi att renodla verksamheterna och har nu kommit till en punkt där vi kan dela upp koncernen i två självständiga bolag. Det finns många fördelar med detta. Bolagen kan till exempel arbeta snabbare och mer fokuserat på sin kärnverksamhet utan att behöva kompromissa, säger Stampens koncernchef Martin Alsander, i ett pressmeddelande. 

Den stora förändringen har redan påbörjats och kommer vara klar någon gång under första halvåret 2019. 

Martin Alsander kommer ingå i båda koncerneras styrelser. 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-26 13.18Uppdaterad 2018-11-26 13.18

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: