Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stampen-ägda T&D blir gratistidning

Publicerad: 12 Maj 2008, 09:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Täby Danderyd Tidning, vars namn förkortades ner till T&D, blir gratisdistribuerad veckotidning istället för betald tidning med tvådagarsutgivning. Men enligt Mikael Ericsson, vd på Rubrik Media, går allt enligt planen.


T&D startades hösten 2006 av VLTs dotterbolag Rubrik Media. Nu ingår T&D i Stampen-ägda Promedia.

Vid starten låg upplagan på drygt 35.000 exemplar och gavs ut tisdagar och fredagar. År 2007 hade tidningen en räckvidd på 23.000 läsare, enligt Orvesto.

T&D lockade dock endast 2.000 prenumeranter. Och nu blir den alltså gratisdistribuerad. Upplagan blir 43.000 exemplar och tidningen blir nu konkurrent till Mitt i-tidningarna.

- Vi följer vår plan, som gick ut på att konvertera till gratistidning när vi nått den räckvidd vi ville som betaltidning. Detta är steg två, säger Mikael Ericsson.

Den nya tidningen, som hade premiär 8 maj skickas ut med post varje torsdag.

- Vi täcker hela Danderyd och Täby. Vi räknar att ha en räckvidd på 60-70 procent i området, säger Mikael Ericsson.

Var den gamla utgåvan lönsam?

- Med presstöd hade den väl gått runt. Men vi hade inte den ambitionen. Vi skulle börja för att se vilket intresse som fanns, det viktigaste för oss är redaktionell kvalitet.

Samtidigt lanseras en sajt som ska fyllas med innehåll varje dag.

I april offentliggjorde Promedia sitt sparpaket, som gick ut på att 79 tjänster försvann, varav 30 redaktionella och 22 på annonssidan. Enligt Rubrik Medias bokslut för helåret 2006 belastade starten av tidningen bolagets resultat med 4 miljoner kronor.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.