Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stampen-affären öppnar för nya annonspaket

Publicerad: 25 April 2007, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Stampen har genom sina affärer blivit störst på dagstidningar. Branschen tror på positiva effekter för annonsköparna.


Tillsammans med sina samarbetspartners inom Mkt Media har familjen Hjörnes Stampen kopplat ett järngrepp om landsortspressen i Sverige. Att koncernen är större än Bonniers på dagstidningar påverkar förstås annonsmarknaden.

- På lång sikt kan det bildas nya annonspaket. Förhoppningsvis leder det till prispress, men det beror på om det handlar om jämförbara titlar, säger Julia Nyberg, printchef på mediebyrån Mediaedge CIA, och tillägger:

- Det är viktigt att kunderna inte tvingas in i paket med titlar som de normalt inte skulle ha valt. Det finns tyvärr alltid en risk för det. Det centrala för annonsköparna är emellertid att det är enkelt och billigt att annonsera.

Även Andreas Löwgren, försäljningschef på Mälardalspaketet, tror att affären kan gagna annonsköparna:

- Nya konstellationer skapar en effektivare annonsmarknad. Det blir lättare att nå en större kundkrets.

De bolag som ingår i koncernen efter den senaste affären är Mediebolaget i Västsverige, V-Tab, Liberala Tidningar, Göteborgs-Postens Nya, Mkt Media och förstås moderbolaget Stampen. De tre förstnämnda är nya. Tillsammans har bolagen 47 tidningar med en upplaga på över en miljon.

Liberala Tidningar får en dominerande ställning i Mälardalen genom att VLT-koncernen och Nerikes Allehanda sammanförs.

Mediebolaget i Västsverige får också en stark ställning genom att tidningsinnehaven i Västsverige samlas ihop.

Johan Gahlin, vd för annonspaketet Stormarknadspress, tror att affären får störst betydelse för annonsmarknaden i just den delen av landet.

- Med affären stärker Stampen greppet om morgonpressen i framför allt Västsverige, och jag tror att de kommer att koncentrera sig på den marknaden, säger han och får medhåll av Andreas Löwgren:

- Det blir en öst- och väst-koncentration. Det kommer vi inte ifrån. Och på kort uppstår det säkert ett flertal nya paket.

Men på längre sikt tror jag personligen att vi får ett enda jättestort Svea-paket som bryts ner i regionala delar. Det finns fördelar med samägande, och många aktörer på marknaden kommer att behöva se om sitt hus för att överleva.

Enligt Johan Gahlin finns det mer styrka i ett annonspaket med regional inriktning än i ett paket som bygger på att tidningarna har samma ägare.

- Ägarstrukturen har ingen större betydelse. Regionala paket innebär en bra möjlighet för regionala aktörer att nå sin marknad, och det är billigare än att köpa annonser i varje tidning, säger han.

Anders Sjösten, vd för annonspaketet Land & Rike, tror att annonsörerna gynnas av färre ägare på morgontidningsmarknaden:- Dialogen mellan säljbolagen och tidningarna förenklas.

Förhoppningsvis kan tydliga ägarstrukturer även bädda för en bättre dialog mellan de olika säljbolagen så att morgontidningarna blir ett homogent medium. Jag tror inte att samverkan mellan säljbolag får någon negativ effekt på konkurrensen.

Nya tidningar i koncernen

VLTNerikes AllehandaKarlskoga KurirenMotala TidningVadstena TidningArboga TidningBärgslagsbladetFagersta PostenAvesta TidningSala AllehandaLänstidningen SödertäljeNynäshamns PostenNorrtelje TidningLidingö TidningTäby Danderyd TidningBohusläningenHallands NyheterHallandspostenTT-ElaKälla: SvD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.