Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stadskampen slog surfrekord

Publicerad: 25 Augusti 1999, 12:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

TV4:s sommarprogram Stadskampen slog publikrekord - på Internet. Totalt besökte 470.000 programmets sajt vilket är högre än något annat program som har haft en sajt på tv4.se.


Det förra rekordet hade På rymmen som noterade 450 000 besök,

fast på fler program. De högsta siffrorna noterades i kampen mellan Linköping

och Västerås, som också var det sista programmet.

De över förväntan höga besöksiffrorna kan ha gynnat Scandic, Dressman och

Karamellkungen som alla hade köpt en kombination av sponsring av sajten och

utrymme i TV-kanalen.

Publik och sponsorer i all ära, men var sajten lönsam?

- Ja, det var den faktiskt. Den gick med vint med några tiotusen kronor, även

om vi tog för lite betalt, säger Alarik von Hofsten VD för tv4.se.

Annars är tv4.se rätt långt från någon vinst. Alarik von Hofsten räknar med att

omsättningen för tv4.se hamnar på 5,5 miljoner för 1999 och gör ett

minusresultat på 8-9 miljoner kronor.

Hur ska då det mediokra resultatet förbättras?

- Vi ska öka publiksiffrorna så att vi kan sälja mer utrymme, säger Alarik von

Hofsten.

Ett steg i den riktningen tar tv4.se genom bygga ut avdelningen för hem och

fritid.

- Den är en av de mest besökta och det går att göra mycket kommersiellt på det

området. Många annonsörer vill vara med i miljön.

Som redaktör för avdelningen utser TV4 Susanna Lundblad från Äntligen hemma och

vädret i TV4.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.