Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Stadium startar tidning

Publicerad: 31 Januari 2002, 10:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:18

Med 250.000 exemplar i upplaga och en frekvens på fyra gånger per år ska Stadiums nya kundtidning knyta sina mest lojala kunder ännu hårdare till sig. Tidningen ska distribueras som posttidning och produceras av Ica-förlaget.


Tidningen, Stadium Magazine, ska utgöra den bas Stadium sökt för kommunikationen med sina mest lojala kunder. Stadium har idag mellan 250.000 och 280.000 aktiva medlemmar i sitt lojalitetsprogram, Stadium Card, och det är de som är målgruppen för tidningen.

- Tanken är att tidningen ytterligare ska attrahera Stadium Card-användarna. Men den ska även vara ett rekryteringsinstrument för nya kunder, säger Thomas Jonasson, marknadschef för Stadium.

Stadium Magazine ska inte delas ut i butikerna utan exklusivt distribueras till Stadium Card-användarna.

Tidningen ska klassas och distribueras som en posttidning. För att det ska fungera får den inte innehålla mer än 25 procent material som kommunicerar varumärket Stadium.

Omfånget planeras till 52 sidor och Stadium Magazine produceras av Ica-förlaget i Västerås, som också delvis säljer annonser i den.

Stadium själva står för övriga delar av annonsförsäljningen.

- Vi har delat upp arbetet mellan oss. Vi har hand om våra leverantörer och Ica har hand om de som ligger utanför vårt sortiment, säger Thomas Jonasson.

Är Stadium duktiga på att sälja annonser?

- Nej, men vi har förbannat vana annonsköpare.

Hur ser intresset för att köpa annonser ut?

- Mycket stort.

Innehållet i tidningen ska hålla en hög journalistiskt nivå enligt Thomas Jonasson.

- Alla artiklar är skrivna av professionella journalister, säger han.

Bland annonsörerna i första numret återfinns Nike och Volvo. I innehållet ska även bland annat en artikel om Volvo Ocean Race återfinnas.

- Innehållet ska ligga i linje med vår mission, som är att aktivera fler människor, säger Thomas Jonasson.

Enligt Thomas Jonasson har tidningen ingen konkurrent. Det finns nischade tidningar som berör hälsa och motion men den breda profil som Stadium vill ge sin tidning och den stora målgruppen saknar enligt Jonasson motstycke idag.

En helsida i Stadiums tidning kostar 39.500 kronor och första numret av tidningen kommer i mitten på mars och därefefter en gång var tredje månad.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.