Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

ST:s nya vd vill ha större andel av mediekakan

Publicerad: 10 Februari 2009, 13:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

På måndag tar Kerstin Neld över vd-stolen på Sveriges Tidskrifter. TTGs förra vd vill framför allt få tidskriftsförlagen att samarbeta mer för att på sikt öka andelen av reklamkakan. Hon vill också marknadsföra organisationens verksamhet mer.


I höstas stod det klart att Kerstin Neld skulle efterträda Lars Strandberg, som nyligen gått i pension efter 16 år som vd. Kerstin Neld har 20 år i tidskriftsbranschen i bagaget. Hon har ett förflutet på Bonniers där hon bland annat var marknadsdirektör för dåvarande Bonniers Veckotidningar. De senaste nio åren var hon vd för TTG, som nyligen köptes av LRF Media.

- Det känns bra. Det var dags att gå vidare efter många år på TTG, säger Kerstin Neld.

Sveriges Tidskrifters ordförande Hans Larsson var särskilt förtjust i hennes starka marknadsorientering. Även Kerstin Neld ser det som en tillgång i dagens tidskriftsklimat.

- Tidigare fanns det två extremt viktiga politiska frågor på agendan - reklamskatten och momsfrågan. Nu behövs inte samma fokus på politiska frågor. Jag vill framför allt få alla tidskrifter att samverka och inte bara konkurrera om varandras annonspengar, säger hon.

Hon hoppas på en gemensam front, som basunerar ut tidskrifternas fördelar för annonsörer, ska öka andelen av reklamkakan.

- Sverige har inte en särskilt stor andel av kakan, jämfört med andra länder. Här är den omkring 10 procent, medan den är 14 procent i USA och 20 procent i Tyskland och Holland. Skulle andelen här öka med ett par procent har vi lyckats.

Kerstin Neld vill också föra ut Sveriges Tidskrifters verksamhet mer till både medlemmar och branschpress.

- Vi gör väldigt mycket bra saker, men de behöver synliggöras. Bland annat har vi utbildat medierådgivare och tidskriftsambassadörer bland säljarna på de stora förlagen. Vi har också lanserat sajten Tidningstorget med Posten, säger hon och tillägger:

- Vi hoppas kunna erbjuda lösnummerförsäljning via sajten. Om det är möjligt skulle det vara en jättestor fördel för distributionen.

Men hon vill inte driva frågan att se över distributionen av tidskrifter överlag:

- Det finns bra lösningar redan idag, men visst har omständigheterna förändrats. Det finns inte en kiosk i varje hörn och folk möter inte tidskrifter på samma sätt i handeln längre, men det här är en kommersiell fråga som förlagen själva får driva, säger hon.

Andra områden på agendan är upphovsrätten och se över utbildningsutbudet.

- Vi behöver fler utbildningar som har med utvecklingen av webben att göra. I USA är det just tidskriftssajterna som ökar mest. I Sverige har vi varit sena i den utvecklingen, men nu kommer det. Här finns ett behov att stötta medlemmarna.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.