Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SSU dumpar loggan i klimatkampanj

Publicerad: 13 April 2007, 12:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Nästa vecka åker ungdomsförbundet SSU på turné för att informera om hållbar utveckling. Men i kampanjmaterialet har den färgglada loggan bytts ut mot vit strikt text. Anledningen: loggan passade inte in. Se filmen här på Dagensmedia.se.


SSUs kampanj fotad av Pieter ten Hoopen. SSU ska under två veckor besöka nio olika städer för att informera ungdomar om hållbar utveckling, med fokus på klimatfrågan. Syftet är att ge ungdomar en arena att ge utlopp åt sitt engagemang på.

- SSUs förbundsstyrelse fattade ett beslut om att temat för året är hållbar utveckling. För oss är det här en turné utöver det vanliga, vi har inte gjort något liknande förr, säger Peter Skeppström, pressekreterare på SSU.

SSU ska besöka bland annat gymnasieskolor och kaféer. Eventet är utformat som en talkshow som leds av komikern Mikael Koppelman som ställer frågor till SSUs förbundssekreterare Mattias Vepsä. Dessutom blir det visning av en film som SSU spelat in och förbundet ska ha en mässmonter på plats med affischer och informationsmaterial som tagits fram för ändamålet.

Temat för kampanjen är Sverige 2087. Utifrån FNs klimatrapporter visar affischerna och informationsmaterialet olika troliga scenarier på hur livet i Sverige kommer att se ut om 80 år.

- Det ger en svart men trolig bild av hur världen kommer att se ut. Vi har valt att hålla affischerna avskalade och enkla, bilderna får tala för sig själva, säger Ingiberg Olafsson, informationsombudsman på SSU, som också är hjärnan bakom kampanjen.

Affischerna porträtterar en familj vars vardag styrs av att de är tvungna att bära gasmasker eftersom bland annat marken är förgiftad sedan vi försökt lagra kärnavfallet under jord. I SSUs scenarier har miljöförstöringen dödat allt liv i Östersjön och stora delar av Blekinge och Skåne har svämmat över så att folk tvingas fly från sina bostäder. Gränsen mellan Danmark och Sverige är världens mest hårdbevakade linje eftersom flyktingar från Sydeuropa försöker ta sig norrut.

- Den röda tråden är ekologin. Vi ger också tips på hur man själv kan sänka sin energiförbrukning.

Men SSUs annars så färgstarka logotyp lyser med sin frånvaro i materialet. Den har istället ersatts med en vit strikt text.

- Logotypen passade inte in. Vi tror också att det är enklare att få till en diskussion med folk om vi sätter frågan i centrum snarare än organisationen. Istället för att tala ska vi hålla en mer lyssnande roll, säger Ingiberg Olafsson.

Han fortsätter:

- Vi är ju i opposition nu och får kämpa på ett annat sätt. Vi kan inte längre ställa samma politiska krav på partiet och vi har inte direkt tillgång till makten.

Det blir få köpta medier under kampanjen. Endast en annons ska införas i gymnasietidningen Piraya. Ett led i kampanjen är också den film som SSU har producerat med hjälp av Bubblegum Production. Filmen har formen av en nyhetssändning och vi får bland annat möta en familj som har flytt från sitt hem i Skåne på grund av översvämningar, en forskare som berättar att man äntligen har hittat liv i Östersjön i form av ett toffeldjur, och en nyhet om att utgrävningar av det som en gång var Uppsala ska börja. Filmen ska visas i delar under turnén och också ligga uppe på SSUs sajt.

- Filmen håller ihop hela kampanjen. Den är till för spridning, vi är för fildelning.

Kampanjen är fotad av Pieter ten Hoopen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.