Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SSAB misshandlar container

Publicerad: 26 Februari 2009, 12:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

I kampanjen "The Bring it on show!" låter stålproducenten SSAB sin reklambyrå, Aastroem BBN, gå lös på en container av specialstål för att visa hur tålig den är. Bland annat genom att släppa bilar på den.


Hardox är ett av världens starkaste stål och för att visa det går reklambyrån Aastroem BBN till ytterligheter. En container gjord av materialet får en synnerligen brutal behandling i en webbshow som sänds i fem episoder.

- Vi låter världens starkaste man misshandla den, vi kör på den med grävmaskiner, bultar på den med demoleringskula och släpper bilar på den. Vi var lite rädda för att SSAB:s tekniker skulle ge oss restriktioner, men det var fria tyglar, säger Carl Ronander, projektledare på Aastroem BBN.

Syftet är förutom att visa på stålets styrka lyfta fram SSAB:s profil som nischtillverkare inom stålindustrin.

- SSAB är starka på specialstål och i den kategorin är Hardox mycket exklusivt. Det är till och med kö för att få köpa det.

Aastroem BBN har i flera år byggt SSAB:s varumärke med hjälp av Hardox-stålet genom kommunikationsplattformen "Hardox in my Body". Ett Hardox-community har skapats och stickers med texten Hardox in my body delades ut till förare av fordon vars karosser innehöll Hardox.

- Det här är ett litet annorlunda sätt att göra b2b-reklam. Filmerna på Hardox-containern ska läggas upp på communityn men vi hoppas också på viral spridning, säger Carl Ronander.

Den 2:a mars är det premiär för The bring it on-show på Hardoxinmybody.com.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.