Gå direkt till textinnehållet

Spray utmanar Schibsted och Bonnier

Spray utmanar Schibsted och Bonnier på innehåll Spray Ventures, Vision Media och 25timmar ska tillsammans bilda vad de kallar ett mediehus. I bolagsbildningen ingår även Spray-ägda Neutron.

Företagens produkter, till exempel tidningen Vision, nyhetsbreven Etermedia och

Interaktiv tid och konferensen Sime ska ingå i ett gemensamt, ännu icke

namngivet bolag. Spray Ventures blir majoritetsägare, medan 25timmar och Vision

Media delar på resten av aktierna. Bolaget äger de ingående företagen.

? Vad vi ser är att medielandskapet ändras. Vi får allt fler distributionsfomer

samtidigt som behovet av nyheter och innehåll ökar. Med vårt bolag vill vi bli

det självklara valet av nyhets- och mediepartner för individer och företag.

Så förklarar Per Bystedt, VD för Spray Ventures, affärsidén.

Han vill inte närmare kommentera hur integrationen mellan de ingående bolagen

ska gå till, hur mycket omsättningen kommer att hamna på eller vem som ska bli

chef för vad.

? Vi ska nu ta fram en detaljerad plan och låta det ta den tid det tar, om det

så tar 2 eller 6 veckor. Det vore dumt att säga något innan.

Alla delar som ingår i bolaget är inte lönsamma idag. Det bekymrar inte Per

Bystedt.

? Om vi lägger ned en massa saker så blir vi lönsamma. Men vi tror ju på

framtiden och vidtar åtgärder när det är vettigt och rimligt.

Som informationsleverantör blir det nya bolaget konkurrent till både Schibsted

och Bonnier.

? Delvis är det så, men vi vill ju att alla ska må bra. Så länge vi själva mår

bäst.

Rolf van den Brink

Publicerad 1999-02-09 14.34Uppdaterad 2015-12-06 17.34

Dela artikeln: