Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Spray sätter hoppet till Moby och Vision

Publicerad: 10 Januari 2001, 11:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:26

När Spray Ventures sålde Spray Networks till Lycos följde förutom Spray-portalen också medieprojekt som Nettavisen, Netzeitung, Spraydio, Sylvester och Darling med i affären. Men en nedbantad organisation och förhoppningar om "klassisk" organisk tillväxt ska nya medieföretag drivas upp. De främsta hoppen är produktionbolaget Moby och affärsförlaget Vision Media.


- Spray ska ägna sig åt att samla och förpacka interaktivt innehåll och

interaktiva tjänster oberoende teknisk plattform. Vi ska växa sunt och

organiskt, säger Casten Almqvist, vice vd för Spray Ventures.

Senhösten 2000 organiserade Spray Ventures om bolaget ordentligt. Spray

Ventures driver idag följande tre affärsområden:

* Spray Studios: Sprays nya "kärnaffär". Här samlas företagen som spås

möjligheter att överleva. Efter ett år ska företagen visa lönsamhet. Innehåller

idag produktionsbolaget Moby och Vision Media (tidigare Interaktiv Tid). Chef

Casten Almqvist.

* Spray Labs: Startar och utvecklar egna bolag som passar Spray Studios. Ska

exemepelvis ägna sig åt rättigheter och sneglar även på musik. Överlever

företaget labbet i ett år, överförs det till Spray Studios. Chef: Fabian

Månsson. Operativ chef Ola Strömberg.

* Spray Investement: Sköter ägandet av Spray Ventures företagsinnehav, i

exempelvis Carambole, Lycos Europe och Razorfish. Chef David Frykman.

De tänkbara kassakossorna består idag främst av Vision Media (innehåller till

exempel Vision, 25timmar, Agent 25) och det Moby producerar.

- Både Vision och Moby kan ge klassisk business, det vill säga intäkter. På

längre sikt tittar vi på leverans av innehåll till digitaltv, säger Casten

Almqvist.

Hur går försäljningen av produkter i produktionbolaget Moby?

- Väldigt bra. Vi har tagit fram 16 spel och program som vi primärt säljer till

operatörerna, men även mobila portaler och företag. Produkterna bygger på sms

och går att använda här och nu. Vi har flera stora avtal på väg in, men inget

att berätta om förrän om tre veckor.

Hur ska ni nå lönsamhet i Vision?

- Genom att fortsätta att satsa på den journalistik vi levt på fram till nu och

distribuera informationen på fyra sätt: nyhetsbrev, interaktiv tv, tidning och

sajt. Parallellt satsar vi stenhårt på försäljning av annonser. Vi har tagit

hem försäljningen och har en egen säljstyrka på drygt tio personer. Vi ska

också få en bättre balans mellan prenumerations- och annonstintäkter. Vi ökade

prenumerationsförsäljningen med 50 procent under hösten. Beroendet av

annonsmarknaden får inte bli för stort.

Du har tidigare sagt att ni vill ta betalt för ert innehåll. Hur går det?

- Agent25 är paradexemplet. Bevakningstjänsten kostar 6.000 kronor per år och

gör samma jobb som konkurrenterna för en bråkdel av kostnaderna. Och i 25

timmar säljer vi skräddarsytt innehåll för kundernas sajter.

Moby och Vision låter ändå som ganska blygsamma projekt jämfört med portalen

Spray som skulle erövra hela världen. Kommentar?

- Det stämmer. Vi kommer att ge oss tid att nå de enorma proportionerna.

Lönsamhet är viktigare än tillväxt. Sedan ska man inte glömma att portalen inte

var så stor den heller för 20 månader sedan.

I den senaste delårsrapporten står att ni har drygt 200 miljoner i kassan, men

då ska ni också betala in 340 miljoner kronor till Lycos inom kort. Hur mycket

pengar har ni egentligen för att driva medieprojekt?

- Vi har fler tillgångar än bara kassan. Jag vill inte ge mig in på exakt hur

vi ska göra, men vi har ju också en del aktieinnehav.

Ert innehav i Lycos Europe är värt runt två miljarder kronor idag. Är det

pengar ni tänker att använda.

- Det är en möjlighet.

Ni har inte betalat in era 340 miljoner kronor till Lycos. Varför?

- Vi är inte överens. Vi har olika syn på våra åtaganden.

Vad innebär det - gäller det pengarna?

- Det är lite mer än så. En massa småpunkter som gäller deras motprestation.

Hur akut är läget egentligen - står affären på spel?

- Det är inte så akut att vi måste sitta på nätterna och diskutera.

Diskussionerna pågår. Det är ingen generalkris.

Ni har haft ett möte med Ekonomi24, som konkurrerar med Vision. Vad gällde de

diskussionerna?

- Det var ett förutsättningslöst och trevligt möte. Men vi har i princip

träffat alla våra konkurrenter.

Ska ni träffas igen?

- Det finns inga sådana planer.

Vem tog initiativet?

- Det var ett gemensamt initiativ.

Rolf van den Brink


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.