Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Spray blir mediekonsulter

Publicerad: 30 Juli 2001, 12:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:22

Efter avyttringen av Vision, rattar Spray om till att bli ett konsultföretag riktat till mediehus. Spray hoppas dock få tillbaka pengarna som har investerats i Vision.


- Vi ville inte fortsätta investera i något som inte säkert går att räkna hem

och inte ligger inom Sprays kärnverksamhet, säger Casten Almqvist, vice vd i

Spray och ordförande i Itid där Vision ingår.

Han tycker att affären, "känns bra", trots att Spray har grävt ner tvåsiffriga

miljontal i förlustprojektet Vision.

- Det blir en bra affär för båda parter, tror jag. Vi kan satsa på det som

bättre passar in i vår, värld Agent25 och 25timmar, från och med nu.

Hur ser affärsuppgörelsen ut?

- Den är en blandning av flera delar, vi vill inte avslöja alla detaljer och

bolagstämman ska formellt godkänna affären om några veckor. De (Visions nya

ägare) tar med sig en finansiering som gör att de klarar sig en bra bit in i

nästa år. Det är bland annat en betalning för de aktier vi får i 25timmar och

Agent25.

Visions nya ägare äger runt 15 procent i Itid där 25timmar och Agent25 ingår.

Innebär affären inte att ni förlorar en massa pengar som ni har plöjt ner i

Vision?

- Vi får vissa möjligheter att ta del av framtida uppsidor i Vision, jag vill

inte gå in på några detaljer där. Det primära är dock våra intressen i 25timmar

och Agent25.

Jag har goda förhoppningar att få tillbaka våra pengar med råge.

Hur mycket pengar betalar ni för aktierna i 25timmar och Agent25 och för

vidarefinansieringen av Vision?

- Det kan jag inte avslöja. Jag kommentar inte några siffror.

Hur ser du tillbaka på Sprays tid med Vision?

- Väldigt spännande och lärorik. Med den här lösningen har vi goda chanser att

få igen det vi satsade under den spektakulära dotcom-eran.

Spray, som tidigare hade stora ambitioner på att bli ett mediehus, med Vision

som en av hörnpelarna, styr om till att bli ett konsultbolag med tjänster och

produkter riktade till mediehus.

- Vi ska sälja våra tjänster till de nya europeiska mediehusen. Hörnpelarna är

rådgivning, produktion av innehåll och licensiering av innehåll.

Rolf van den Brink


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.