Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Språktidningen ska fånga lärare, jurister och journalister

Publicerad: 21 Augusti 2007, 13:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:01

I dagarna dimper första numret av Språktidningen ned i brevlådorna hos 6.000 prenumeranter. Med sin mix av underhållning och allmänbildning hoppas chefredaktör Patrik Hadenius locka till sig både fler läsare och annonsörer.- Vi vänder oss till den språkintresserade allmänheten, journalister, lärare och jurister, säger han.


Bland skribenterna i det första numret märks Fredrik Lindström som gjorde språkvetenskap folkligt i SVT-produktionen "Värsta språket".

Språktidningen bygger på ungefär samma koncept och fick genom ett avtal med nyligen nedlagda tidningen språkvård överta 6.000 prenumeranter. En prenumeration på kostar 365 kronor. Upplagan på första numret av Språktidningen ligger på 15.000 exemplar.

- Vi har dragit igång en bilagekampanj, bland annat i forskning och framsteg, för att marknadsföra tidningen, säger Patrik Hadenius.

Förutom genom prenumerationerna ska tidningen även säljas på omkring 400 försäljningsställen i landet. Distributionen sköter Interpress.

- Vi har kampanjpris på lösnummerförsäljningen till lanseringen. 34 kronor istället för ordinarie 68 kronor, säger Patrik Hadenius.

En helsidesannons i Språktidningen uppges kosta omkring 15.000 kronor. Bokförlag och researrangörer hör till de som köpt annonser i tidningen.

- Annonsförsäljningen har gått hyfsat. Åtta helsidor är sålda i första numret men vi hoppas givetvis på fler annonsörer i framtiden, säger Patrik Hadenius.

Språktidningen ges ut av nystartade förlaget Språktidningen i Sverige, som ägs av Patrik Hadenius. Flera välkända partners är knutna till förlaget, däribland Svenska Akademien och Vetenskapsrådet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev