Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spotlight startar pr-planningbyrå

Publicerad: 23 Maj 2008, 04:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Planner-funktionen förknippas oftast med reklambranschen. Nu startar Spotlight PR pr-branschens första planningbyrå, tillsammans med Johan Florén.


Johan Wetterqvist, Johan Florén och Axel Lagerbielke. Den nya byrån heter So Flow och drivs av Johan Florén, tidigare delägare i Mess PR.

- Många företag har inte reklam som huvudkanal, och för dem finns det ingen som erbjuder planner-tjänster. So Flow är till för alla som använder alternativa kanaler, som pr, event eller webben, säger Johan Florén.

Han beskriver planner-funktionen som slutmottagarens röst på byrån. Plannerns roll är att analysera och förstå information om slutkunden och marknaden. So Flow erbjuder olika analys- och undersökningstjänster för att hjälpa främst tjänsteföretag att få en tydligare koppling mellan kundernas förväntningar, det egna erbjudandet och kommunikationsinsatserna.

- Vi vill få företag som inte har en jättestor reklambudget, eller jobbar med traditionell reklam, att tänka mer strategiskt på kommunikation, säger Axel Lagerbielke, grundare och delägare i Spotlight.

So Flow ägs till hälften av Spotlight och till hälften av Johan Florén. Spotlight startar gärna fler avknoppningsbyråer och beskriver sig som ett "växthus inom kommunikation".

- Det finns många entreprenörer i kommunikationsbranschen, och vi vill hjälpa dem att starta och driva företag. Det här är första steget, säger Axel Lagerbielke.

- Spotlight ska inte bli en generalistbyrå utan fortsätta att vara specialiserad på säljdrivande pr. Ambitionen är att starta specialistbyråer snarare än att ha alla funktioner inom samma byrå, säger Spotlights andra grundare Johan Wetterqvist.

So Flows tjänster har testats på några av Spotlights kunder under våren, och nu startar den externa försäljningen på allvar. Ytterligare ett par personer ska vara på plats på byrån efter sommaren.

- Om ett par år är målet att vara ett tiotal medarbetare, säger Johan Florén.

- Och då har vi startat minst tre företag i vårt kommunikationsväxthus, säger Johan Wetterqvist.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.