Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spotlight PR växte 37 procent

Publicerad: 28 januari 2009, 13:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:23

Pr-byrån Spotlight nådde en byråintäkt på knappt 18 miljoner kronor 2008. Det är en ökning med 37 procent jämfört med året före. Trots finanskris och lågkonjunktur räknar Spotlights vd Axel Lagerbielke med fortsatt tillväxt.


Spotlights byråintäkt blev 17,7 miljoner kronor, jämfört med 12,9 miljoner 2007. Vinstmarginalen var 29 procent.

- Vinsten lägger vi på hög, säger Axel Lagerbielke.

Han räknar med fortsatt tillväxt i år, men vi inte ge något uttalat mål på grund av osäkerheten på marknaden. Än så länge har byrån dock inte märkt av några sämre tider.

- Pr-branschen klarar sig nog hyfsat bra i en sämre konjunktur eftersom det är mer kostnadseffektivt än traditionell reklam. Vi ser redan exempel på företag med begränsad budget, som väljer försäljningsdriven pr istället för traditionella reklamkampanjer.

Spotlight PR grundades 2005. Förra året startades pr-planningbyrån So Flow tillsammans med Johan Florén. I dag jobbar 17 personer i koncernen, varav två i So Flow.

Bland kunderna finns Arlanda Express, Logica, Löplabbet, Oracle och Tele 2.

Två nya medarbetare har rekryterats som seniorkonsulter den senaste tiden: Åsa Toft, som tidigare ansvarade för pr och marknadskommunikation på Cisco, och Logicas förra pr-chef Malin Westlund.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.