Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spotlight når 6 miljoner 2006

Publicerad: 25 Januari 2007, 13:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Pr-byrån Spotlight startades 2005 av Axel Lagerbielke som då lämnade tjänsten som vd för Bite, och Johan Wetterqvist som gick från tjänsten som Nordenchef på Text100. De stack ut hakan och sa att de skulle öka 1000 procent på ett år Nu är de där.


2005 uppgick Spotlight PRs byråintäkt till 600.000 kronor. Vid utgången av 2006 hade den stigit till 6,4 miljoner kronor med en vinstmarginal på 31 procent.

- Det har verkligen gått över förväntan, säger Axel Lagerbielke, vd på Spotlight PR.

Han berättar om hur han tillsammans med Johan Wetterqvist tidigt bestämde sig för att profilera Spotlight inom försäljningsdrivande pr.

- Innan uppstarten googlade vi runt och fann ingen konkurrent som tagit den positionen så vi fyllde uppenbarligen en lucka med Spotlight.

Kundportföljen består av bland andra Arlanda Express, Oracle, Telge Kraft, Spring Mobil och Svenskt Sigill. Trots att de två grundarna lämnade sina tidigare byråer från tunga positioner fick de inte med sig några kunder.

- Vi fick börja från scratch, vilket var lite spänt men samtidigt en utmaning.

Drömkunden är ett stort företag i utmanarposition.

- Jag kan tänka mig ett företag som Burger King. Det är alltid roligare att jobba med utmanaren än med marknadsledaren.

Hur går ni vidare nu, som medelstor pr-byrå snarare än litet uppstartsbolag?

- Hittills har vi utvecklat bolaget, försökt växa och få in kunder och medarbetare. Nu handlar det om att utveckla företaget och bli ännu bättre på det vi gör, kanske få in några riktigt tunga jättekonton.

Spotlight PR har idag åtta anställda men planerar för fler.

- Vi har planer att anställa två till, kanske fler beroende på hur det går.

Spotlight PR prognostiserar för en byråintäkt på 9,5 miljoner kronor under 2007.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.