Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sponsrad dagbok gav 120.000 klick och 10.000 vänner

Publicerad: 15 Maj 2008, 03:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Sedan drygt en vecka har artisten Amanda Jenssen en sponsrad dagbok på Bilddagboken.se. Hittills har kampanjen genererat 20.000 besök till kampanjsajten och 100.000 till bilddagboken.


Amanda Jenssen på Bilddagboken.se. Formatet där företag kan skapa en sponsrad bilddagbok är nytt, förutom ett par mindre test är Amanda Jenssens den första riktiga lanseringen från Bilddagboken.

- På det här sättet har vi hittat ett formspråk och ett sätt att kommunicera på användarnas villkor. Allt är äkta och det är hon själv som skriver och lägger upp bilder, säger Johan Seidefors, ansvarig för kampanjen på Sony BMG.

På drygt en vecka har över 10.000 användare på Bilddagboken blivit vän med Amanda Jenssen och följer därmed varje nytt inlägg hon gör. En banner har under kampanjen funnits på Bilddagbokens första sida och pekat in till en integrerad kampanjsida som fått 20.000 besök. Amanda Jensens egna bilddagbok har fått över 100.000 besök.

- När förslaget kom upp från Bilddagboken om det här formatet kändes det självklart. Vi kommer garanterat göra om det här, även om det inte är självklart att det blir på samma sätt. Jag är säker på att andra skivbolag också sett det här och kommer med egna varianter, säger Johan Seidefors.

Enligt honom har kampanjen överträffat målen.

- Vi hade höga förväntningar, för mig själv har jag sagt att det vore bra om Amanda fick 5.000 vänner, och det har vi ju slagit med råge på bara en vecka.

Marcus Gners är marknadschef på Bilddagboken.

- Det här är ett nytt format som går direkt in i målgruppen och har en hög trovärdighet. Du kommer väldigt nära med ditt varumärke.

Formatet har ett listpris på 70.000 kronor. Då ligger sidan som en kommersiell bilddagbok under en månad, detta ger bland annat extra länkmöjligheter. Ett antal puffar på förstasidan ingår också i priset. Är det en person som ligger bakom bilddagboken, som i fallet med Amanda Jenssen, så återgår den till en vanlig bilddagbok efter en månads tid.

- Det är viktigt också att dagboken sköts på samma sätt som en vanlig bilddagbok. Sidan får inte bli en dumpningsplats för en massa pressbilder, säger Marcus Gners.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.