Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sponsorjournalist startar eventportal

Publicerad: 10 Januari 2007, 07:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Frilansjournalisten Johan Thorén har dragit igång sajten Event insight. Sajten samlar information om Sveriges största event och dess sponsorer.


På Event insight kombineras redaktionell bevakning med en information om event och sponsorer i en sökbar databas. Än så länge finns information om cirka 100 event och 150 sponsorer, men databasen ska uppdateras kontinuerligt.

Tanken är sajten ska ge en övergripande bild av sambandet mellan sponsring, evenemang och turism. Än så länge jobbar Johan Thorén ensam med sajten som drivs genom hans firma JT Media.

- Jag gör ett försökt att bygga det här med egen finansiering, men om projektet kräver extern finansiering så kan det bli aktuellt, säger Johan Thorén, grundare och redaktör för Event insight.

Tanken är att sajten ska finansieras genom annonser, men än har sajten inga annonsörer.

- Först handlar det om att etablera portalen och göra den så bra som möjligt. Jag ska bearbeta olika branscher - kommunikation och media, sponsring, pr, reklam och turism - det handlar om rent säljarbete. När besökarna kommer blir det mer intressant att annonsera.

Sajten riktar sig till intressenter i branschen, företag, sponsorer, marknadsförare och kommunikatörer som har behov av en översikt. Företagen ska kunna abonnera på informationen, men delar av sajten är gratis. Ett abonnemang ska kosta 1995 kronor per år.

- Min förhoppning är att projektet ska bära och att göra det här så bra som möjligt. Det finns en stor marknad som jag tror har behov av en sådan här information. Sajten syftar främst till att utveckla evenemangsbranschen och att ge uppmärksamhet till våra stora evenemang och visa på den potential som finns, säger Johan Thorén.

Han fortsätter:

- Jag tror inte att marknadsförare och kommunikatörer har inte insett potentialen i evenemang som marknadsföringskanal och som medieinnehåll. Det står sig starkt i förhållande till traditionella reklamkampanjer. Jag är förvånad över att inte fler företag använder evenemang i sina kampanjer.

Innebär det här att du slutar som frilansjournalist?

- Jag kommer inte vara frilans i en traditionell roll, men om det finns möjlighet så kommer jag att samarbeta med andra medier kring reportage och artiklar.

Johan Thorén har bevakat sponsrings- och eventbranschen sedan 2002 som reporter och redaktör för tidningarna Spons och Sponsorworld.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.