Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sponsorexperten: "Sponsorerna kan vinna på Ludmila-affären"

Publicerad: 7 November 2001, 12:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Sponsorerna borde vara mer offensiva och ta chansen att visa att man är stringenta i sina åtaganden. Ta avstånd från Ludmila Engquists doping men fortsätt satsningarna med bob-laget, säger sponsorexperten Mikael Jiffer på Broadmind.


- Kortsiktigt är det säkrast att dra sig ur, men långsiktigt är det bättre för

sponsorernas varumärken om de är mer offensiva, säger Mikael Jiffer.

Han tycker att sponsorerna Axa, Audi och Carnegie, Ludmilas huvudsponsorer,

borde ta tillfället i akt och visa att företagen är att lita på, företag som

håller vad man lovar.

- Istället för att dra sig ur helt borde sponsorerna kommunicera att samarbetet

med Ludmila som person avslutas. Och de borde jobba vidare med bob-landslaget

och kommunicera att " vi tror på Sverige bob-satsning och nu ska vi ta ännu

hårdare tag mot dopingen". Exempelvis är det lätt att associera Audi och deras

defensiva hållning till att när jag får problem med min Audi så är bilföretaget

inte längre intresserat av att hjälpa mig. Köpet är det viktiga men

fortsättningen bryr man sig inte om, säger Mikael Jiffer.

Ludmilas huvudsponsor Axa har redan dragit in alla produkter och allt

marknadsföringsmaterial som förknippas med idrottskvinnan. Hon har sedan 1999

agerat frontfigur för flingföretagets idrottssatsning Axa Sportklubb, och hade

som uppdrag att medverka till varumärkets vitalisering.

Enligt företagets vd, Håkan Lundstedt, kommer det avbrutna samarbetet att

innebära stora kostnader för företaget i och med att redan producerat material

måste kasseras. Axa överväger att vidta rättsliga åtgärder mot Ludmila Engqvist

som en följd av de ökade kostnaderna.

Vad det innebär för varumärket vill ingen på Axa tala om.

- Vi gör inga uttalanden kring det, säger Göran Linddahl, marknadschef för Axa

på Cerealia.

Axa avbröt samarbetet med Ludmila Engquist i söndags.

Investmentbanken Carnegie sade upp sitt sponsorkontrakt i måndags. Banken har

haft ett samarbete med Engquist i fyra år, varav det senaste med Ludmila som

bobåkare och de tre tidigare som friidrottare. Även här är samarbetet avklippt

enligt marknadschefen Monica Ewert.

- Samarbetet är slut och därmed är det slut på kommentarerna, säger hon.

Audi låg i förhandlingar om fortsatt samarbete med Engquist när hon erkände sig

vara dopad. Audi har varit Ludmillas officiella billeverantör under fyra år,

men enligt Dan Andersson, marknadschef, är inte varumärket förknippat med henne

som person.

- Det är nog mest internt tror jag. Samarbetet har inte varit så aktivt, säger

han.

Och något fortsatt samarbete blir det inte nu.

- Det känns inte aktuellt, säger Dan Andersson.

Klas Granström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.