Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sponsorerna jublar över OS-guldet

Publicerad: 6 Augusti 2012, 11:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

UPPDATERAD. Gårdagens OS-guld i segling får det Svenska Seglarförbundets sponsorer att jubla. Volvos presschef Bo Larsen tror på ett ökat intresse både för sporten och för Volvos varumärke.


Ämnen i artikeln:

OSVolvo

Glädjen är stor efter den svenska seglarduon Fredrik Lööf och Max Salminnens guld i starbåt under OS i London. Inte minst gläds det Svenska Seglarförbundets sponsorer som har både den idrottsliga framgången och en viss kommersiell uppsegling att fira.

- Det här är fantastiskt bra. Vi vill verkligen framföra våra gratulationer. Och för oss är det här guld värt, säger Bo Larsen, presschef på Volvo personvagnar, som är en av flera sponsorer.

Trots restriktiva regler gällande sponsring under själva OS-tävlingarna tror Larsen att OS-guldet med tillhörande uppmärksamhet kommer att öka intresset kring sporten och Volvo:

- Sponsring är oerhört svårt att mäta och vi kan exempelvis inte mäta det i antalet sålda bilar, men det är väldigt viktigt för vårt varumärke. Vi har stöttat seglingen på olika sätt i tio år och den kretsen människor vill vi nå, säger Bo Larsen.

Även Katarina Nyberg, vd för investmentbolaget och seglarsponsorn Viamare Invest instämmer i glädjen kring det svenska OS-guldet.

- Självfallet är vi glada för deras skull och för svensk segling. Vi har nu varit med och sponsrat seglingslandslaget under två OS och satsade på sporten just för att ge möjligheten till kunskapsöverföringen från den äldre generationen till den yngre möjlig. Därför kändes det extra roligt när Max och Fredrik vann, säger hon och fortsätter:

- Det här är numera den enda sponsringen vi ägnar oss åt. För oss är det värdefullt att det går så pass bra för svenskarna i London då våra kunders möten med seglingslandslaget blir en annan sak när de vunnit OS-guld.

Svenska Seglarförbundet har i dagsläget fyra stycken sponsorer, investmentbolaget Viamare Invest, klädföretaget Musto/Sebago, rederiet Wallenius Wilhelmsen och biltillverkaren Volvo Personbilar Sverige AB.

Svenska seglarförbundet arbetar även tillsammans med:

Liros och Harken,

Nexus,

Resevaruhuset,

Bergström & Sund,

TDC,

North Sails,

Maquire,

Docendo,

Segling,

Search Magazine.

Fredrik Hammarbäck

Ämnen i artikeln:

OSVolvo

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.