Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spira drar in reklamfilm efter dödsolycka

Publicerad: 19 December 2001, 10:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Spira ville vara rolig i sin senaste reklamfilm för varumärket Samfood. Istället blev reklamen en direkt påminnelse av den dödsolycka som nyligen drabbade en tioårig pojke i hockeyrinken. Spira drog in filmen direkt efter att ha fått kännedom om olyckan.


- Det knyter sig i magen när man tänker på olyckan. Att fortsätta med en sådan film som vi hade i ett sådant här fall är inte bra. Det kan skapa bad will. Tills vidare ska vi inte använda filmen, säger Mats Markgren, marknadschef på Spira.

I tv-kampanjen som började i slutet av september har Spira gått i både TV4 och Kanal 5 med en reklamfilm för varumärket Samfood. Filmen visar ett gäng pojkar som spelar ishockey. En vuxen man spelar med pojklaget och skjuter pucken i magen på pojken som står i mål. Pojken viker sig dubbel av kraften i pucken. Efteråt visas pojkarna och mannen i omklädningsrummet smaskandes på smörgåsar.

Efter dödsolyckan i Hudiksvall i måndags, där en tioårig pojke fick en puck i bröstet och dog, framstår reklamfilmen som makaber.

Spiras film skulle ha gått fram till årsskiftet i TV4 och Kanal 5. I TV4 drogs den omedelbart in.

- Jag satt i ledningsgruppsmöte när mediebyrån Mindshare ringde och berättade vad som hänt. Jag sade åt dem att dra in filmen. Det är en reklamfilm i humoristisk anda och det är oerhört olyckligt att det händer sådana här saker, säger Mats Markgren.

Även i Kanal 5 ska filmen vara indragen. Den visades dock under gårdagen.

- Jag vet inte varför det visades en spot igår. Den ska vara indragen och visas inte idag.

I TV4 bytte Spira till en reklamfilm för Kronfågel.

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.