Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spendrups sjösätter kampanj för amerikansk öljätte

Publicerad: 4 Februari 2009, 07:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

Spendrups börjar sälja Coors Light, ett världens bäst säljande premiumöl, till sina restauranger. Lanseringen backas upp av tv-kampanj. "Vi hoppas att det ska bli en storsäljare", säger Erik Jarnsjö, marknadschef för öl på Spendrups. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Coors Light är USA:s tredje mest sålda öl. I Sverige har det funnits på Systembolaget sedan i höstas men nu ska ölet börja säljas mot Spendrups restaurangkunder. Spendrups drar därför igång en lanseringskampanj.

- Vi vet att Coors är ett amerikanskt light-öl som fungerar mycket bra hos europeiska konsumenter. Coors försäljning utanför USA är överlägset Bud Light och Miller Light, säger Erik Jarnsjö, marknadschef för öl på Spendrups.

Kampanjens syfte är att öka kännedomen.

- I det första skedet gäller det att etablera Coors som ett uramerikanskt öl. Annars har varumärket en social prägel, och andra filmer kan handla om den amerikanska sociala kontakten.

Den primära målgruppen är män 20-30 år.

- Men vi tror också att många kvinnor kan attraheras av produkten, säger Erik Jarnsjö.

Filmen rullar hela våren i TV3, Kanal 5 och en del nischkanaler. Spendrups har dessutom stripat upp amerikanska bilar som ska åka runt i fjällen i vinter.

- Coors Light kommer från the Rocky Mountains, och fjällen är därför det mest relevanta ställe att synas på under lanseringen, säger Erik Jarnsjö.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.