Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spendrups om Virgin-kampanjen: "En lek med ord"

Publicerad: 20 Februari 2001, 06:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

"Topless oskuld" "Kurvig oskuld". Utomhuskampanjen som ska lansera Virgin-dricka i Sverige får kritik i branschmedier och har blivit anmäld till Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminering. Spendrups marknadsdirektör Mats Wester säger sig mest ha fått positiva reaktioner på kampanjen från konsumenterna.


Vad är syftet med kampanjen?

- Skapa impact, sätta namnet och sortimentet på den svenska marknaden.

Vilket budskap vill ni förmedla?

- Det är en ren lanseringskampanj. Det viktiga är att sätta Virgin på den

svenska marknaden.

Vilken är målgruppen?

- Yngre än Coke. Äldre än Pepsi. Mer än så vill jag inte säga.

Hur tänkte ni?

- Grunden härstammar från namnet Virgin - oskuld. Richard Branson hittatde på

det när han startade sitt skivbolag och kände sig som en oskuld.

Vad har ni fått för reaktioner på kampanjen?

- Blandade. Mest positiva. Vi har fått en del negativa reaktioner, mest från

pressen, mindre från allmänheten. Vi har fått fyra eller fem mejl från

konsumenterna. Det är ganska lite i sammanhanget.

En flaska som ser ut som en naken kvinnokropp, texter som "en naken oskuld". Är

inte det lite gubbsjukt?

- Det är en lek med ord. Och så visar vi upp en produkt och en flaska. Sedan är

det upp till betraktaren vilka värden man lägger i det. Men för oss är det en

plastflaska.

Skulle du göra om kampanjen på samma sätt?

- Jag vill inte var så drastisk. Kampanjen slutar nu och då sätter vi oss och

ser vilken effekt den har haft. Virgin har alltid försökt roa och oroa. Det är

ett sätt för oss att ta för oss lite. Men kampanjen får inte uppfattas som

plump och sexistisk .

Vem skrev texten?

- Utan att vara säker till 100 procent, tror jag att det var en ung kvinnlig

copywriter på Paradiset.

Var du inne och ändrade mycket i texten?

- Nej, för sjutton.

Hur går försäljningen?

- Över förväntan. Provköpen har gått bra. Den stora utmaningen blir nu att få

folk att köpa igen.

Fortsätter kampanjen i andra medier?

- Det har vi inte bestämt ännu.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.