Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spelombudsmän i namnbråk

Publicerad: 21 Mars 2001, 14:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

I dagarna lanserade bolaget Gokickit Sweden sin spelguide på nätet, Spelombudsmannen.se. Men det är inte ensamt om sitt varumärke. Stiftelsen Spelombudsmannen, som registrerade sitt bolagsnamn för ett år sedan, hävdar nu varumärkesintrång.


Stiftelsen Spelombudsmannen är ett forum dit allmänheten kan vända sig med

frågor om hur olika spel är anordnade. Gokickits Spelombudsmannen.se är en

spelguide på nätet som stött på problem i medierna med att få ut sin

reklamkampanj på grund av sin koppling till utländska spelbolag ( se artikel i

senaste Dagens Media ). Totalt skilda verksamheter som båda hävdar rätten till

varumärket.

- Gokickit gör ett varumärkesintrång som vi ska gå till marknadsdomstolen med,

säger Ulf Linde som är initiativtagare till stiftelsen Spelombudsmannen och

ordförande i Automatägarnas riksförbund.

Stiftelsen Spelombudsmannen har namnet registrerat hos patent och

registreringsverket och har .com-adressen. Gokickit var först hos Nic.se som

registrerar .se-adresser. Där kunde de, eftersom företagsnamnet

Spelombudsmannen var upptaget hos PRV, få rätten till spelombudsmannen.se genom

att registrera bifirman Spölombudsmånnen, som utan prickarna i domänadressen

blir den eftertraktade adressen. Stiftelsen Spelombudsmannen kan dock inte

tänka sig att dela namn.

- Det som är det största problemet för oss är att spelombudsmannen.se länkar

till en sajt med odds från utländska spelbolag på sin sajt. Det skulle kunna

innebära att namnet Spelombudsmannen solkas, säger Ulf Linde.

Ytterligare en faktor som påverkar stiftelsen motivation till att få rätten

till namnet är att de under året ska ge ut en papperstidning i fyra nummer med

tillhörande sajt (under adressen .com). Upplagan blir 8.000 exemplar och första

numret kommer i april.

Stiftelsen Spelombudsmannen säger sig vara beredd att köpa namnet från

Gokickit. Gokickit, som precis har tagit fram en stor reklamkampanj baserad på

Spelombudsmannen vill detsamma.

Eva Wisten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.