Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spelleverantörer i annonsbojkott

Publicerad: 22 Mars 2001, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:24

De svenska distributörerna av dator- och tv-spel bojkottar alla tidningar som tar in annonser från företag som säljer piratprodukter.


Bojkotten är organiserad av medlemmarna i MDTS, en branschföreningen för

distributörer av tv- och dataspel.

- Medlemmarna vill på ett effektivt sätt minska på annonseringen som främjar

piratkopipor. Framförallt gäller det dataspeltidningar men sådana annonser har

förekommit i Metro och säkert även i Dagens-Nyheter och Svenska Dagbladet,

säger Sung-Kyu Choi, jurist på MDTS.

Också de stora dataförelagen IDG och Medströms kan påverkas av bojkotten.

- De är så pass seriösa så att de har inte något att vinna på annonser med

piratprodukter. Vi har ett gott samarbete med både IDG och Medströms. Men de är

väldigt stora och det är inte alltid att tentaklarna når ut överallt.

Sung-Kyu Choi tror dock inte att det är pressen som drabbas i första hand.

- Det är snarare butikerna som vill annonsera om piratprodukter.

Annonserna som MNDTs vänder sig emot innehåller annonser om så kallade

backup-kopior av spelprogram och Multi-x-chip som gör det möjligt att köra

piratprogram på Playstation.

- Innan vår nya policy har de annonserat vilt i olika tidningar. Policyn

innebär inte att de utesluts från annonsering. Men om tidningen vill ha

annonser från medlemsbolagen, som jag företräder, ska de uteslutna annonser

som främjar piratprodukter.

I MDTS ingår bland annat Egmont, Ejay, Microsoft och Bonnier Multimedia.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.