Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spelkriget trappas upp

Publicerad: 23 April 2002, 07:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Nu inleder även det internationella spelföretaget Expekt en större reklamkampanj riktad mot det svenska spelmonopolet. Dagens Medias avslöjande om att Svenska Spel anlitat advokater för att förbereda en rättsprocess har fått Expekt att reagera.


Kampanjen, som löper under hela nästa vecka, ska gå på 4.500 stortavlor runt om i landet. Annonsutrymmets värde uppgår enligt Expekt till runt 3,5 miljoner kronor.

- Vi känner att vi vill ta ett avstamp och föra fram våra åsikter, och skapa debatt om hur monopolet ser ut. Vi är flera aktörer i branschen som känner att vi måste hjälpa opinionen, säger Tina Gustafsson, marknadschef på Expekt i Sverige.

Enligt Expekt ska annonserna inte direkt marknadsföra företagets egna tjänster, utan bygga på opininsbildande texter. Bland annat ifrågasätter Expekt i annonserna varför staten tillåter konkurrens på tele- och medieområdet, men inte på spelmarknaden. Totalt har reklambyrån Enstil Design tagit fram fyra olika annonser till kampanjen.

Att Svenska Spel nyligen anlitat en advokatbyrå, som Dagens Media kunde berätta i fredags, har fått Expekt att gå i taket.

- Att Svenska Spel nyligen anlitat en advokatbyrå för att eventuellt driva en process mot oss och våra konkurrenter ser vi som en provokation. Dessutom förstår vi inte varför Svenska Spel som bolag tänker driva en sådan process, säger vd Christian Haupt i en kommentar.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.