Gå direkt till textinnehållet

Speldebatten skruvas upp

Spelreklamen skapar debatt. Vad händer nu?

Nu väntar alla på vad civilminister Ardalan Shekarabi ska föreslå för åtgärder nästa torsdag.

"Om branschen inte klarar av att ta ansvar och iaktta måttfullhet i reklam för spel så tvekar jag inte att gå vidare med skarpare, tvingande åtgärder, sa civilministern Ardalan Shekarabi (S), till SVT Nyheter i tisdags. 

Frågan gällde den omfattande volymen spelreklamen i media – efter att spelmarknaden omreglerades vid årsskiftet. 

Efter tisdagens utspel tog speldebatten ordentlig fart – och ministern har kallat till sig samtliga licenserade spelbolag för ett möte den 14 februari. 

Många representanter för spelbranschen uttalat sig nu. Visa välkomnar utspelet  – andra tycker att det är förhastat då det knappt har gått en månad sedan marknaden omreglerades. 

Svenska spels vd Patrik Hofbauer menar i Dagens Nyheter (7/2) att hans eget bolag har en försiktig hållning på reklamfronten – men att konkurrenterna är alldels för agressiva. 

"Mycket av det jag ser gillar jag inte. Jag tycker man ska vara mer återhållsam i sitt budskap. Vi försöker vara det, men sedan säger inte jag att vi är felfria men vi försöker åtminstone". 

Han hoppas att spelbranschen själva kan komma överens om regler och ta ansvar utan att staten behöver reglera åt dem. 

Jenny Nilzon, vd för Spelbranschens Riksorganisation (Sper) skriver i en debattartikel i Dagens Industri (7/2) att det är förhastat av civilministern att flagga för skärpning efter bara en månads fri marknad. 

"Förbud är ingen bra lösning. Även licenserade spelbolag omfattas rimligen av yttrandefriheten och bör ha rätt att marknadsföra sina produkter"

Hon hoppas att Spelinspektionen och Konsumentverket kan sätta ramar för marknadsföringen och berätta var gränsen går. Annars blir det för otydligt. 

På sociala medier har samtidigt flera upprop startats för att förbjuda spelreklam, alla på lite olika nivåer. En av de mest delade är Linus Lindholms "Förbjud kasinoreklam i Sverige" som har delats 73 000 gånger och har mer än 900 kommentarer. 

"Jag har flera vänner som känner sig tvungna att spela på lunchraster och själv provade jag att spela en gång. Jag förlorade 200 spänn på tre minuter. Det är väldigt bra att ministern lyfter den här frågan, då känns det som det är på allvar", säger Linus Lindholm till svt.se.  

Samtidigt förtydligar sig Ardalan Shekarabi i ett mejl till SVT nyheter. Och han verkar fortsatt vara beredd att gå långt mot spelreklamen. 

”Får jag inte en tillräckligt tydlig signal från branschen den 14 februari så utesluter jag inte skarpa åtgärder från regeringen och vi utesluter inte en ny skarp lagstiftning om dagens regelsystem inte i tillräcklig omfattning skyddar konsumenter som riskerar att fara illa”, skriver han. 

Philip Wallin

Reporter

Publicerad 2019-02-07 10.31

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: