Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Spel ska driva biobesökare till nya Indiana Jones

Publicerad: 23 Maj 2008, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:47

Valentin Byhrs kampanjsajt för de klassiska 80-talsfilmerna om filmarkeologen Indiana Jones bygger på ett datorspel. Byrån hoppas på virala effekter och att sajten ska leva kvar långt efter att den fjärde filmen i serien har tagits ner från biograferna.


Den fjärde filmen om Indiana Jones, Indiana Jones och kristalldödskallens rike, har premiär i dag. Valentin Byhrs kampanjsajt bygger intresset genom att profilerar de gamla filmerna som släpptes i måndags i digitalt restaurerat skick.

- Spelen är utformade så att de går snabbt att spela, något man kan göra när man har några minuter över. Karaktären Indiana Jones gör sig väl i spelform, säger Andreas Kjellgren, webbchef på Valentin Byhr.

Tre olika spel ska släppas, vardera baserat på någon av de tre filmerna. Det första släpptes i måndags, samtidigt som nyutgåvan av de gamla filmerna som också finns att köpa på sajten.

- Vi hoppas att den här sajten finns kvar också när den nya filmen släpps som dvd. Intresset ska hållas vid liv genom virala effekter, då folk utmanar varandra eller försöker slå sina tidigare rekord.

18.812 unika besökare har hittills besökt kampanjsajten.

- Det är mycket bra siffror eftersom bannerkampanjen just har kommit igång.

Muskedunder Interactive har producerat spelet.

Kolla in kampanjsajten här.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.