Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Specsavers plockar infochef från Sund

Publicerad: 8 maj 2009, 10:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Hans-Jörgen Brandt lämnar pr-byrån Sund för att bli informationschef på Specsavers. "Mitt jobb blir att utforma kommunikation som kan göra Specsavers till nummer ett i Sverige", säger han.


Specsavers har en uttalad ambition att bli etta i Sverige gällande marknadsandelar på glasögon inom tre år. För att nå dit måste företaget lyckas rubba marknadsledaren Synsam.

Nu har bolaget rekryterat Hans-Jörgen Brandt, som förutom ansvaret som informationschef, även kliver in i ledningsgruppen. Hans jobb blir att stärka företagets kommunikation internt och externt.

- Mitt uppdrag blir att utforma vår kommunikation på ett sätt som hjälper oss att nå vårt mål att bli nummer ett i Sverige, säger Hans-Jörgen Brandt.

Hur ska ni lyckas med det?

- Min ambition är att ta glasögon från att vara något man bara använder för att se bättre till att bli en accessoar. Målet är att människor ska ha en garderob med olika glasögon, precis som med andra accessoarer.

Vad gör att du vill lämna konsultbranschen?

- Specsavers är ett progressivt företag, i en annars ganska konservativ bransch, vilket lockar liksom att bolaget tar marknadsandelar i lågkonjunkturen.

- Rent personligen är det ett naturligt kliv i karriären att jag nu går över till köparsidan.

Hans-Jörgen Brandt har ett förflutet som projektledare på kundtidningsföretaget Tidningskompaniet och har även arbetat som journalist på bland annat Expressen och GT. Han kommer närmast från en tjänst som strategisk kommunikationskonsult på Sund Kommunikation.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.