Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sörmlandskommuner kör event för ökad inflyttning

Publicerad: 10 April 2008, 08:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Konsortiet Sörmlands Pärlor som består av kommunerna Katrineholm, Flen, Vingåker och Gnesta avslutar sin tre år långa kampanj för att få Stockholmare att flytta, med event runt om i Stockholm.


Kampanjen Sörmlands Pärlor har pågått i tre år och varit synlig i Stockholms tunnelbana. Bakom kampanjen ligger kommunikationsbyrån Nyman C. Första året körde byrån storstadsbegrepp som rusningstrafik och bostadsparkering men illustrerade dem med ett mer lantlig perspektiv som en rusande hästflock och ett dubbelgarage. Steg två var att bjuda in stockholmarna till Sörmland och visa på vad kommunen har att erbjuda.

- Ni går vi in i det sista stadiet, själva crescendot då vi handgripligen säger till stockholmarna att kolla in Sörmland, säger Peo Nyman, vd och projektledare på Nyman C.

Utanför centralen står ett vitt bord med två stolar på en bit konstgjord gräsmatta. På bordet ligger två mäklarpärmar med objekt som är till salu i sörmlandskommunerna. I anslutning till bordet delar två medarbetare ut tävlingsformulär där förbipasserande kan delta och vinna en spa-weekend i Sörmland.

- Tävlingen går ut på att gissa sörmländska uttryck och för att svara får de tävlande logga in på Sörmlands Pärlors kampanjsajt, där vi har ett samarbete med Hemnet och Bo Vision som uppdaterar bostadsobjekten i realtid.

Peo Nyman beskriver målgruppen för kampanjen dels som småbarnsföräldrar som är inflyttade till Stockholm, men som längtar tillbaka till ett mer lantligt liv och dels äldre personer i åldern 50 plus som har utflyttade ungar men yrkestid kvar.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.