Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sony samlar reklam runt robothund

Publicerad: 28 maj 2002, 06:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

I elektronikföretaget Sonys nya reklamkoncept används robothunden Aibo för att öka igenkännandet av Sonys varumärke. Konceptet syns först i tv-reklam i TV3 och TV4.


- Sony har många olika produktgrupper och mottagarna av reklamen har upplevt det som svårt att se vem som är avsändaren, trots att både Sony och vår payoff "Go create" har funnits med, säger Ann Bodin, marknadskoordinator Sony Sverige.

Lösningen på problemet ska bli robothunden Aibo, hoppas Sony. Aibo ska fungera som en symbol för Sony och agera gemensam avsändare av reklamen för alla olika produktkategorier inom Sonys konsumentdivision. Produkter inom tv, video, dvd, hifi, bärbart, bilstereo och kameror får från och med nu hjälp av Aibo.

- Beslutet att samla reklamen togs av vår MCE-grupp (marketing communication Europe) och är gemensamt för hela Europa, säger Ann Bodin.

Reklamkonceptet har skapats av Saatchi & Saatchi. I Sverige har syns det i form av reklam för Sonys Wega-tv-apparater i TV3 och TV4 sedan mitten på maj. Härnäst kommer en reklamfilm för bärbara minidisc-spelare upp på biograferna. Den ska rulla från tredje veckan i juni till sista oktober.

Robothunden Aibo får även hjälpa Sony i annonsering i press. Reklam för Sonys bilstereo och digitala stillbilds- och videokameror har synts i fack- och populärpress under våren och i höst ska tidningsannonseringen lyfta fram andra produkter, enligt Ann Bodin.

Sonys konsumentdivision omsätter cirka en miljard i Sverige och ansvarig för annonsplaceringarna är mediebyrån OMD.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev