Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sony Ericsson är coolast

Publicerad: 28 November 2008, 07:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Sony Ericsson sopar banan med konkurrenterna i en ny varuärkesundersökning från radiokanalen NRJ.


Undersökningen, som är utförd på NRJs hemsida, visar hur killar och tjejer mellan 15-25 år ser på varumärken och prylar.

59 procent svarar att mobilen är den viktigaste prylen och 57 procent svarar att utseendet är det viktigaste när en ny mobil ska inhandlas.

På frågan "Vilket företag ha coolast mobilprodukter?" svarade hela 72 procent Sony Ericsson. Motsvarande siffra för tvåan Nokia var 11 procent.

28 procent uppger att de använder mobilen för att surfa. Av operatörerna är Comviq vinnare i NRJs undersökning.

Undersökningen frågar även om attityderna till mobiltelefonoperatörerna. På frågan "vilket är det coolaste varumärket av följande?" svarade kidsen så här:

Comviq: 35 procentTre: 22 procentTele 2: 12 procentTelenor: 11 procentTelia: 10 procentHalebop: 9 procentGlocalnet: 1 procent

Även om undersökningen visar att mobilen är den viktigaste prylen uppger 66 procent att de lägger mest pengar på kläder. Motsvarande siffra för teknikprylar är 13 procent.

Undersökning är gjord på www.nrj.se mellan januari och oktober 2008, och besökarna har getts möjlighet att under ett dygn besvara varje enskild fråga. Omkring 500 personer har svarat på varje fråga.

Undersökningen ligger till grund för boken Unga & Tunga som MTG Radio delar ut gratis via sin hemsida. Boken delas även ut på MTGs seminarium och trycks i en förstaupplaga om 5.000 exemplar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.