Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sommarkampanj ska öka kondomanvändningen

Publicerad: 26 Juni 2002, 05:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

RFSUs nya kampanj vill locka till kondomanvändning oavsett om man har sex utomhus, i sängen eller någon annanstans.


- Vi vet att sommaren är en period där ungdomar blir extra rörliga och skaffar nya relationer. Då vill påminna om kondom en extra gång, säger Carl Osvald, marknadschef RFSU.

RFSU försöker med kampanjen att hitta stråk och platser där ungdomar syns och rör sig och anpassar medievalen och budskapen efter plats.

- Vår tanke har varit, att trots våra begränsade resurser försöka hitta en grund där vi får tillräcklig räckvidd och frekvens och sedan krydda det med lite smarta och ovanliga medieval, säger Carl Osvald.

Räckvidden och frekvensen kommer att byggas utomhus och på bio och där ligger tyngdpunkten för kampanjen. Samtidigt syns kampanjen även i MTV, i print och på en kampanjsajt. "Kryddorna" bland medierna är bland annat servetter, vykort och stickers. Kombinerat med kampanjen har RFSU ungdomsinformatörer på väldigt många av de ställen som man förknippar med Sommarsverige och ungdomar.

När det gäller printannonseringen går RFSU med annonser i Silikon och Veckorevyn kombinerat med en annons på tv-sidan i Metro på fredagar.

- Vi har hittat ett eget litet format som vi använder på sexsidorna i Silikon och Veckorevyn. De läses ju främst av tjejer, men det är även killar som läser sexsidorna. Metro är bra på fredagar då det är många ungdomar som läser dem för att se vad som händer i helgen, säger Carl Osvald.

Carl Osvald är nöjd med kampanjens bredd.

- Jag tycker att vi har en god kombination av riktigt bra reklam och smarta medielösningar som gör att vi når ut stort, trots vår begränsade mediebudget. Bra reklam, blir inte tillräckligt bra förrän man hittar bra medier, säger Carl Osvald.

RFSU vill långsiktigt påverka kondomanvändandet.

- Vi försöker jobba med en attitydförändring. Målgruppen för kampanjen är killar och tjejer i åldern 15 till 20 år där kondomanvändandet är ganska bra, men kan bli mycket bättre, säger Carl Osvald.

Kampanjen startade förra veckan och huvudparten kommer att pågå till början av augusti.

Reklambyrån bakom kampanjen är King. Mediebyrå är Mediaedge CIA. Hur mycket pengar RFSU lägger på kampanjen vill Carl Osvald hålla för sig själv.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.