Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SOL väljer Nielsen

Publicerad: 25 Oktober 2001, 08:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Scandinavia Online väljer Nielsen/Netratings som officiell partner för panelbaserade mätningar. (Uppdaterad)


- Vi är förstås glada över att ha fått det här erkännandet för vår metodik för

panelbaserade mätningar, säger Stefan Forsberg, försäljnings- och marknadschef

på Nielsen Netratings.

Panelmätning är den metod som KIA (Kommittén för internetannonsering) nyligen

rekommenderade som branschstandard för räckviddsmätningar och demografiska

mätningar.

Ännu kan dock varken Nielsen eller något annat undersökningsföretag uppvisa

paneler som fullständigt möter KIAs krav när det gäller målgruppdata. Saknas

gör fullgoda paneler för mätning av surfande från arbetsplatser. Nielsen har

aviserat att en, enligt Kias krav fullgod, sådan ska startas men den är ännu

inte aktiv.

- Vi har för avsikt att följa Kias rekommendationer och Nielsen har kommit

längst idag. Branschen behöver att aktörerna följer Kias krav för att kunna

skapa en trovärdighet för mediet och säkra dess kommersiella fortlevnad, säger

Anders Fährlin, analyschef på SOL/Passagen.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.