Digitalt presenteras av:

Sökjätten rensar bort 2,3 miljarder annonser

Totalt har 1,5 miljoner appar och 28 miljoner sidor tagits bort.

Under 2018 togs 2,3 miljarder annonser bort från Google efter att ha brutit mot företagets riktlinjer. I april träder ett nytt system i kraft för att proaktivt underlätta hantering av annonser.

För att förbättra annonsaffärerna tog Google under 2018 bort 2,3 miljarder annonser som bryter mot deras riktlinjer. Google har även stängt ner sidor som profiterat genom att använda deras annonsnätverk samtidigt som annonserna brutit mot riktlinjerna, bland annat annonser som vilseleder människor. Totalt har 1,5 miljoner appar och 28 miljoner sidor ska ha tagits ner, rapporterar Techcrunch

Under morgonen gick Google ut med ett nytt system för att hantera annonsriktlinjer. Den nya hanteringen av riktlinjerna ska proaktivt underlätta för publicister att undvika annonser som inte uppfyller kraven. Denna ändring kommer träda kraft i april. 

Googles annonsering drar in miljardintäkter - mer än 32 miljarder dollar under det förra kvartalet, vilket motsvarar 83 procent av Googles intäkter. 

John Söderberg

Reporter

Publicerad 2019-03-14 09.32

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: