Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Sök ökade första kvartalet

Publicerad: 4 maj 2009, 08:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:27

Event går starkt i lågkonjunkturen och ökar, enligt IRM, med hela 37 procent under första kvartalet. Även sökordsmarknadsföring klarar sig bra under perioden.


Tillväxtraketen internet har fått stopp i maskineriet och investeringarna backar, enligt IRM, med 3 procent första kvartalet 2009, jämfört med samma period förra året. Sökordsmarknadsföring går dock fortfarande starkt och ökar i motsvarande grad, med 3 procent. Även mobilmarknadsföring ökar, med 35 procent, men då är såväl produktion som medieköp inräknat. I rena medieköp minskar kanalen.

IRM:s vd, Magnus Anshelm skriver i ett pressmeddelande:

- Att sökordsmarknadsföringen håller emot på en kraftigt vikande reklammarknad, där bannerannonseringen minskar visar tydligt att annonsörerna inte väljer bort träffsäkra digital medier när mediebudgeten krymper. Samma mönster ser man i att mobilmarknadsföringen står sig stark och att Event Marketing som skapar personliga möten klara sig förhållandevis bra i den rejäla nedgång som vi nu upplever.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.