Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Socialdemokraterna väljer RBK- men inte för budskapet

Publicerad: 21 Februari 2008, 15:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:56

En stor skillnad mellan ett vanligt reklambyråuppdrag och ett för ett politiskt parti är att byrån slipper utforma ett budskap. Det ska ju helst politikerna själva klara av.- Framfört allt behöver vi hjälp med kreativitet i form och illustrationer, säger socialdemokraternas kommunikationschef Carina Persson, som just valt RBK som ny husbyrå.


Efter att ha kickat ut Acne föll sossarnas val på RBK. Parterna har slutit ett treårsavtal.

- Vi kommer så klart inte att lägga oss i det politiska budskapet men däremot ska vi jobba med hur de ska kommunicera det till väljarna, säger Fredrik Dahlberg, som är kundansvarig på RBK.

Socialdemokraterna använde sig främst av nätet, print och utomhus inför valet 2006. Samtidigt minskade partiet sin marknadsföring i radio. Det är inte klart om partiet stuvar om i mediemixen inför valen 2009 och 2010.

- Det är precis det vi ska börja titta på nu, säger Carina Persson.

Hur mycket är kontraktet värt?

- Det kan man inte veta. I förra valrörelsen gjorde av med 50 miljoner kronor totalt, fast då ingår utrymme och tryck och liknande saker. Vi gör årsbudgetar och inte fyraårsplaner.

Fredrik Dahlberg vill inte gå ut med hur arbetsgruppen ska vara sammansatt eftersom den kommer att skifta i antal beroende på tidpunkt.

- Jag kan tänka mig att den kommer att växa en del sista perioden av 2010, säger han.

Socialdemokraterna använde sig av Acne vid valet 2006. Partiet har ingen mediebyrå.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.