Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sociala nätverk lågprioriterade av ungdomarna

Publicerad: 8 April 2008, 07:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:52

Endast 39 procent av tonåringarna tycker att sociala nätverk är en viktig del av internet. Det visar communityn Habbos ungdomsundersökning där 1.070 svenska ungdomar mellan 13-18 år svarat på frågor kring internetvanor, värderingar och konsumtionsbeteende.


87 procent av ungdomarna tycker att internet är viktigt och 70 procent tycker att tv är viktigt. TV6 är mest populärt (22 procent), följt av Kanal 5 (20 procent). Favoritprogrammet är The Simpsons (26 procent).

Endast 35 procent tycker att tidningar är viktigt. Bland de mest populära är Kalle Anka (13 procent), Frida (9 procent) och Aftonbladet (8 procent). 32 procent tycker att radio är ett viktigt medium och 28 procent svarade magasin.

På nätet är det vanligast att kommunicera med snabbmeddelanden, som MSN, vilket används av 79 procent. 59 procent har ett aktivt epostkonto, men det används oftast för mer opersonliga behov som skola/arbete eller kontakt med släkten. 57 procent lägger tid på webbsidor där man kan dela videos och 54 procent av tonåringarna använder chattforum. När det gäller att skapa och dela webbinnehåll så svarade 50 procent att de vidarebefordrar roliga länkar och videoklipp till sina vänner. Cirka 30 procent laddar regelbundet upp innehåll på nätet.

Något förvånande är att sociala nätverk rankas så lågt av ungdomarna. 39 procent tycker att sociala nätverk är viktigt samtidigt som tre av de fem mest populära sajterna är Lunarstorm (19 procent), Playahead (17 procent) och Blip (15 procent), som definieras som just sociala nätverkssajter. Allra populärast är dock You Tube, som används av 24 procent.

69 procent har vänner som de aldrig träffar irl och 58 procent tycker att det är enklare att dela med sig av saker till sina vänner på nätet än irl.

När det gäller konsumtion så påverkar varumärkeskännedom tonåringarnas val, 74 procent säger att det är viktigt hur känt varumärket är när de handlar. Coca-Cola (36 procent) är favoritdrycken och men äter helst på McDonalds (36 procent) av snabbmatsrestaurangerna.

Ungdomarna klär sig helst i kläder från H&M (7 procent), Puma (5 procent) och Adidas (4 procent). På fötterna vill de ha skor från Converse (12 procent), Nike (11 procent) och Lacoste (10 procent). Sminket ska allra helst komma från L´orèal (10 procent), Isadora (6 procent) eller Max Factor (4 procent).

Sony Ericsson är det mest populära mobilvarumärket (66 procent), följt av Nokia (13 procent) och Samsung (8 procent). Mobilen används främst till att skicka sms (90 procent), att fota eller filma (74 procent), eller lyssna på musik (74 procent).

Play Station 2 är den spelkonsol som flest använder (65 procent). Därefter kommer Nintendo Wii (61 procent), Play Station 3 (59 procent) och Xbox 360 (55 procent).

Undersökningen genomfördes i oktober-november på Habbo. Genomsnittsåldern var 14,5 år. 52 procent av respondenterna var pojkar och 48 procent flickor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.