Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Snus-tv snart i butikerna

Publicerad: 22 maj 2009, 03:42
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Företaget ADTV, som erbjuder tv-reklam i 250 butiker, har en kontroversiell kund på väg in. ADTV ligger i förhandlingar med Swedish Match, som vill göra tobaksreklam i butikerna.


Från och med den 1 juli 2005 är huvudregeln i Sverige att all tobaksreklam är förbjuden.

Men Swedish Match överväger uppenbarligen ett av tre undantag. Det handlar om att kommersiella budskap om tobak inte är förbjudna inne på försäljningsställen. Därmed skulle Swedish Match kunna göra tobaksreklam i ADTV:s butiks-tv-nät.Bolagets vd Daniel Tengle Ferber förnekar inte att ADTV för förhandlingar om tobaksreklam med Swedish Match.

- Eftersom vi fortfarande förhandlar kan vi inte uttala oss över huvud taget.Dock berättar han gärna om att tv-nätet "installeras för fullt".

Under 2009 ska ADTV installera tv-nätet i 250 servicebutiker, varav hälften ska vara klara före sommaren. De flesta är ombud för ATG och Svenska Spel. ADTV säger sig också ha skrivit ett avtal med butikskedjan Direkten.

Enligt prislistan kostar det 100 000 kronor per månad för en 10-sekundersspot i 120 butiker, vilket ska ge Swedish Match och andra annonsörer en kontaktkostnad på 5,6 öre.

Bakom bolaget står bland annat Magnus Hamberg, tidigare projektledare på reklambyrån Åkestam Holst, inkubatorn Iqube, som äger 10 procent, och Per Hildebrand, tidigare vd för 24h Poker, som äger 15 procent.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.