Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Snus News ska sälja uppstickarprilla

Publicerad: 22 November 2001, 12:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Direktreklam, telemarketing och en nyhetstidning på snustema är några av de kanaler som ska marknadsföra utmanarsnuset Gustavus.


- Vårt mål är att på tre år ta 10 till 15 procent av marknaden, säger Lars

Björkholm, vd och marknadsansvarig för Gustavus.

Tobakslagen förhindrar Gustavus och andra tobaksproducenter att gå ut i breda

kampanjer. Dessa får istället koncentrera sig på butiksreklam och

marknadsföring riktad mot återförsäljarna. Inför lanseringen av Gustavus första

snussort, Gustavus Original, har företaget skickat ut prover till

återförsäljare och medier. Dessutom bearbetar telefonförsäljare 1600 butiker i

Stockholmsregionen.

- Vi valde Stockholmsregionen eftersom det är en stor marknad och eftersom folk

i regionen har ett öppet sinnelag enligt marknadsundersökningar vi har gjort.

Men sedan blir det Göteborg, Malmö och hela landet, säger Lars Björkholm.

En mer ovanlig marknadsföringsmetod som Gustavus tillgriper är det egna

Snusmagasinet Snus News, där återförsäljarna bland annat kan läsa

produktnyheter och en intervju med en snusare under vinjetten Månadens Snusare.

- Senast hade vi en intervju med en kvinnlig modefotograf som snusar, berättar

Lars Björkholm.

Under vintern och våren kommer Gustavus löpande att lansera nya snussorter, en

i taget för att "skapa ett återkommande nyhetsvärde".Utmanaren, på en marknad

som helt domineras av tobaksgiganten Swedish Match, vill positionera sig som

det högkvalitativa alternativet.

- Men vi vill inte framstå som exklusiva utan ser alla snusare som lika

intressanta. Möjligen med undantag för Gustavus Whisky som är lite mer exklusiv

och riktar sig till krogvana personer i åldern 20 till 30 år.

Återförsäljarna som tar in Gustavus i sortimentet får som brukligt ett så

kallat displaykit med butiksskyltar, löpsedlar, myntmattor och liknande.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.