Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Smutsigare valrörelse med sociala medier"

Publicerad: 6 juni 2009, 06:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag om sin första valkampanj där tv-reklam och sociala medier kan bli avgörande för slutresultatet.


TV4:s införande av politisk tv-reklam har inte gjort valrörelsen mer negativ, som vissa befarat. Däremot innebär den ökade rollen för sociala medier i kampanjerna inneburit en hel del smutskastning.

- Det har startats en Facebook-grupp mot Marit Paulsen. Med de sociala medierna blir det politiska landskapet betydligt bredare och det är svårt att veta hur mycket som är styrt av partierna, säger Erik Ullenhag.

Men i slutfasen av valrörelsen inför EU-parlamentsvalet i morgon, tycker Erik Ullenhag ändå att valkampanjerna har hållit en rak och hygglig nivå. Han har sett betydligt värre. Och han är positiv till att sociala medier äntligen har blivit en viktig del av partiernas kommunikation.

- Vi har varit lite långsamma. Politiker har ett ansvar att finnas där människor finns, och de finns i de sociala medierna. Men det mänskliga mötet är fortfarande det mest avgörande i valrörelsen.

Vilket är bästa exemplet på kommunikation i sociala medier i EU-valrörelsen?

- Det snyggaste jag sett är en av moderaternas Youtube-klipp, där Sven Otto Littorin härmar Gunnar Hökmark. De tar upp sakfrågor men det är också roligt, vilket är den svåra utmaningen. Vi vill vara ansvarstagande i kommunikationen, men ett Youtube-klipp måste göras med en glimt i ögat för att få spridning. Risken är att man tar sig själv på för stort allvar, och då blir det tråkigt.

Den sista veckan har folkpartiet spelat in dagliga filmklipp där parlamentskandidaten Marit Paulsen eller partiledaren Jan Björklund kommenterar aktuella händelser. Erik Ullenhag tror att partiet kommer att fortsätta med filmerna i nästa valrörelse, inför riksdagsvalet 2010.

- Filmerna är ett bra verktyg om det händer något oväntat. Den här gången har valrörelsen fortlöpt ungefär som vi hade planerat, och vi har kunnat driva de frågor vi avsåg från början, men ibland händer det något i omvärlden som kastar om hela kartan och påverkar utgången av valet. Som säldöden på 80-talet.

Gör folkpartiet tv-reklam i nästa valrörelse?

- Vi ska utvärdera tv-reklamen efter valet. Mitt intryck är att det är ett bra sätt att kommunicera i valrörelsen. För att vara ett köpt utrymme hinner man få mycket sagt.

Vilket parti har gjort bäst tv-reklam?

- Jag är för subjektiv för att bedöma det. Våra allianskamrater har bra filmer allihopa, men jag tror på vårt budskap och jag tror att det går fram med hjälp av Marit Paulsen, säger Erik Ullenhag.

Han är mer villig att kommentera övrig reklam i svensk tv. Favoriten just nu är Draft FCB:s "tack"-film för Radiotjänst.

- Det är enormt skickligt, de lyckas förmedla en värdering på ett lysande sätt.

- I Sverige behöver vi mycket humor i vår köpta reklam. Jag vet inte varför. Men med för mycket humor minns man inte produkten, vilket man ser då och då.

Vad är skillnaden mellan kommersiell och politisk reklam?

- I politisk reklam beror framgången helt och hållet på om sakfrågorna är relevanta för människor. Vår reklam kan vara hur snygg och smart som helst, men om budskapet inte går i takt med folks uppfattning om vad folkpartiet är, spelar det ingen roll.

- I politiken har vi dessutom alltid 100 procent i marknadsandel att dela på, marknaden växer inte. Det för med sig att all köpt reklam analyseras utifrån hur det gick i valet, och om valet gick dåligt skyller man på valaffischerna.

Erik Ullenhag nämner centerpartiets valkampanj "Det här är Lennart", när Lennart Daléus var ny som partiledare.

- Det var lysande kommunikation som flyttade centerpartiet från ett parti som samarbetade med socialdemokraterna till ett mittenparti. Kampanjen blev utskälld när valet inte gick bra, men politisk reklam fungerar aldrig om det inte finns budskap som bär upp den. Reklamen kan ha en förstärkningseffekt, men den kan inte vinna, eller förlora, ett val.

Hur bra har partiernas valkommunikation varit i år?

- I början fastnade de flesta av oss vid att säga att det är viktigt att gå och rösta, eftersom vi ville få upp röstdeltagandet. Men vi har också en skyldighet att berätta varför man ska rösta, och det kan vi bara göra genom genuina budskap. Det är så man får upp valdeltagandet.

- I Sverige finns en längtan efter mer värderingsstyrda budskap, efter några valrörelser där det känns som att kanterna har suddats ut allt mer. Den här valrörelsen har varit tydligare än inför något annat EU-val, och jag tycker att folkpartiet har stuckit ut mest med tydliga ståndpunkter och ställningstaganden för euron.

Har du röstat?

- Nej, jag röstar på söndag. Jag tycker att det är fint att gå till vallokalen på valdagen och lägga min röst.

Slutligen, hur firar du nationaldagen?

- Jag är ute och möter väljare. Och på kvällen gör vi en kampanj på Råsunda inför landskampen.

Namn: Erik Ullenhag Ålder: 36 år Bor: Stockholm Familj: Fru och två barn Jobb: Partisekreterare i folkpartiet. Intressen: Familj, vänner och sport Medievanor: Dagstidningarna, tv-nyheter och mycket radio. Gärna "Godmorgon Världen". Dold talang: Hittar på bra sagor för barnen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.