"Smarta högtalare kommer revolutionera"

Christer Modig,

Christer Modig, vd på Nent Radio, har stora planer för det kommande radioåret.

Vilken var den största branschhändelsen 2018?

– Utifrån ett radioperspektiv så var det självklart att de nya radiotillstånden äntligen sattes i drift den 1a augusti. För vår del blev det ju en mycket lyckad tillståndsauktion i slutet av förra året där Nent Group inte bara säkrade ett nationellt nät för Rix FM, utan även lyckades vinna tillräckligt många regionala tillstånd för att skapa ett fjärde nationellt nät för Star FM. Redan nu ser vi att lyssnarna snabbt hittat till våra nya frekvenser samtidigt som den privata radion överlag börjar ta marknadsandelar från Sveriges Radio, mycket tack vare den förbättrade distributionen. Till exempel så tog det bara några veckor innan Rix Morronzoo med Roger och Laila återtog platsen som Sveriges största morgonshow. 

– Samtidigt så fortsätter radioannonseringen att växa så det knakar. Radioinvesteringarna har de senaste fem åren vuxit med över 75 procent och i år går vi över en miljard för första gången någonsin. Allt detta, tillsammans med att vi nu blir Nordic Entertainment Group, gör 2018 till ett extra ordinärt medieår.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Jag har givetvis siktet inställt på att Rix FM ska bli Sveriges största nationella radiokanal. Därtill så vill jag fortsätta utveckla svensk radio och öka mångfalden i etern. Med den analoga distributionen nu tryggad i minst åtta år framöver så kan vi nu fokusera på att utveckla våra produkter och ta nästa steg mot digital distribution, både via nätet och broadcast. Så mer och bättre radio samt en starkare annonsplattform blir mitt löfte till både lyssnare och annonsörer.

 Om du ska sia om 2019, vad tror du kommer definiera nästa år?

– I slutet utav detta år fick det svenska folket chansen att börja bekanta sig med hur de nya radioapparaterna kommer att se ut och fungera. Även om så kallade ”smarta högtalare” funnits ett tag på andra marknader, så var det först 2018 som vi kunde börja köpa dem i Sverige. Jag tror dessa enheter kommer att revolutionera sättet vi konsumerar och använder ljud i vårt dagliga liv. Nya programformat och kanaler kommer att utvecklas snabbt och podcast kommer att bli en naturlig del av vår radioverksamhet, både för lyssnare och annonsörer.  

Publicerad 2018-12-20 06.54

Dela artikeln: