Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Slutstrid i statens 800-miljonerspitch

Publicerad: 13 Januari 2009, 12:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Rikspolisstyrelsens (RPS), och därmed statens, mediebyråupphandling är inne på tredje versen, men fortsätter att dra ut på tiden. "Det kommer att ta några månader innan vi är klara", säger Karl-Göran Svensson på RPS.


Dagens Media har tidigare berättat om RPS stora mediebyråupphandlig, som i våras avbröts för att göras om. För tredje gången.

Eftersom RPS tar hand om upphandlingen av mediebyrå för samtliga regeringens statliga myndigheter värderas kontot till 200 miljoner per år i tre år, med en option på ett fjärde. I och med att myndigheterna står avtalslösa går många miste om rabatter vid medieköpen. En del av dem har dock gjort egna upphandlingar i väntan på att RPS ska bestämma sig.

Turerna började redan i augusti 2006 när den samarbetande duon Meko/Bizkit överklagade Rikspolisstyrelsens val av Promedia. Sedan dess har RPS beslutat sig för att göra om upphandlingen både en och två gånger. Senast var i april, då eftersom att underlaget inte varit tillräckligt tydligt.

- Vi noterade att förutsättningarna i våra förfrågningsunderlag inte var tillräckligt tydliga. Det innebar att en korrekt utvärdering av anbuden inte kunde genomföras, sa Petter Grape, chef för Rikspolisstyrelsens upphandlingsenhet, till Dagens Media då.

Enligt hans kollega Karl-Göran Svensson är den nya upphandlingen i inledningsfasen.

- Det kommer att ta några månader innan vi är klara, säger han.

Förra gången var underlaget luddigt och byråerna gjorde olika tolkningar av det. Hur gör ni för att undvika det den här gången?

- Vi har lagt extremt mycket tid på att träffa de byråer som lämnade in anbud förra gången och diskuterat hur ett underlag ska se ut. Nu tror vi att vi har hittat ett hyggligt underlag. Den här branschen är inte helt enkel, säger Karl-Göran Svensson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.