Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Slarviga skogsägare får hjälp via Gallringståget

Publicerad: 13 April 2007, 06:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:08

I dag startar Stora Enso Skog i Sverige sin största kampanj hittills. Syftet är att få skogsägare på distans att sköta om sin skog och därmed öka tillväxten av förnybar råvara och biobränsle.


Enligt Stora Enso är en tredjedel av landets skogsägare utbor, det vill säga de bor långt från den skog de äger och saknar den dagliga kontakten med den. Därför har de inte alltid den tid eller kunskap som krävs för att sköta om den.

Det ska Stora Enso råda bot på genom roadshowen Gallringståget, som gör sitt första stopp vid Stora scenen i Kungsträdgården i Stockholm under helgen.

- Vi reser runt i landet med en specialinredd lastbilstrailer och stora tält, dit skogsägare bjuds in. De får möjlighet att titta på sin egen skog via flygbilder och träffa rådgivare. Vi hjälper dem att se konkret vilka åtgärder som behöver göras, och kan hjälpa till med kontakter om de inte själva vet vem de ska anlita för jobbet, säger Christian Bergman, marknadschef för Stora Enso och projektledare för kampanjen.

Besökarna får även möjlighet att köra en avverkningssimulator och träffa tv-kocken Anders Levén som bjuder på tilltugg.

Roadshowen samkörs med radioreklam i radiostationen Mix Megapol i den del av landet där kampanjen befinner sig för tillfället, samt direktreklam som följs upp via telefon.

I Stockholm bor 26.000 skogsägare. 75 procent av dessa faller under den kategori som Stora Enso benämner som utbor. De allra flesta äger skog i mellersta delarna av landet.

- Vi vill få folk att uppmärksamma kampanjen och besöka vår roadshow, men även locka besökare till sajten gallringståget.se. Där finns många konkreta tips och råd för skogsägare på distans, säger Christian Bergman.

Roadshowen görs i samarbete med Centrera Reklambyrå. Zooma har skapat sajten, och reklambyrån RCB2 har tagit fram de trycksaker som används i kampanjen.

Gallringståget pågår fram till oktober i år, men är ett flerårigt projekt som kommer att återupptas 2008.

Pernilla Widén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.