Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SL delar 200-miljoners-kontrakt i två delar

Publicerad: 24 April 2007, 12:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Clear Channels avtal om att sälja reklam i tunnelbanan och på Stockholms Lokaltrafiks, SL, bussar går ut vid årsskiftet. Det nya avtalet som sluts kommer att vara uppdelat i två delar - ett för bussarna och ett bör resterande del med tunnelbanan och övrig spårbunden trafik.


Efter 10 års samarbete med Clear Channel beslutade SLs styrelse i januari i år att upphandla nya kontrakt för reklamutrymmet i tunnelbanan och på Stockholms bussar.

Det nya avtalet är uppdelat i två delar. Den första delen omfattar reklamytor runt all spårbunden trafik, tavlor på stationer, rulltrappsskyltar, reklamplatser på tunnelbanetågen och på spårvagnar. Den andra delen omfattar reklam i och på bussar.

- Så här har det varit förut också men senast så tog samma företag hem båda delarna, säger SLs försäljningschef Jarl Klang.

SLs mål är att teckna två separata femårsavtal för reklamutrymmet med möjlighet för SL att förlänga avtalen med ytterligare fem år. Dock kan det återigen bli så att samma företag tar hem båda avtalen.

Läser man underlaget till upphandlingen ställer SL mycket höga krav på företagen som får kontrakten. Finns det i realiteten några andra företag än Clear Channel eller JCDecaux som kan ta hem kontrakten?

- Det finns flera utländska aktörer som skulle kunna komma i fråga. Flera andra har hört av sig och visat intresse.

Kontrakten för reklamen i kollektivtrafiken omsätter mellan 150-200 miljoner om året enligt Jarl Klang. Sista dagen för anbudsansökningar är 2 maj.

- SL har styrelsemöte den 19 juni. Då hoppas vi vara klara. Sedan ska det ju vinna laga kraft också, säger Jarl Klang.

Kontraktet för den tredje delen av SLs reklamutrymme, det som finns på alla väderskydd runt om i Stockholm, har JCDecaux från och med årsskiftet 2006/2007. Det avtalet sträcker sig fem år framåt.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.