Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Skugge slår Bildt - svenskarnas bloggvanor

Publicerad: 31 Januari 2007, 05:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Drygt var tionde svensk läser bloggar dagligen. Närmare var tredje läser aldrig bloggar. Det visar en undersökning som Dagens Media har utfört med hjälp av Zapera. Undersökningen visar också att Linda Skugges blogg är den mest besökta privatbloggen.


Bloggandet tycks polariserat. Antingen läser svenskarna bloggar ofta eller inte alls.

Så här läser svenskarna bloggar* Varje dag: 11 procent* Varje vecka: 14 procent* Varannan vecka: 4 procent* Max varje månad: 41 procent* Aldrig: 31 procent

Kvinnor är mer frekventa bloggläsare än männen. * 14 procent av kvinnorna läser bloggar varje dag jämfört med 7 procent av männen. * 27 procent av kvinnorna läser bloggar minst en gång per vecka jämfört med 21 procent av männen.

Variationerna efter åldersgrupp är stora. * 41 procent i åldern 15-29 år läser bloggar minst en gång per vecka jämfört med 17 procent i 50-64 år. * Var fjärde i åldern 15-29 år läser aldrig bloggar jämfört med var tredje i 50-64 år.

Kvällstidningarnas bloggar är mest populära, visar det sig när respondenterna ombeds nämna tre bloggar de har besökt de tre senaste månaderna. Allra populärast är bloggare som huserar på Aftonbladet. 16 procent angav att de hade besökt någon av Aftonbladets bloggar, jämfört med 4 procent för Expressen och Lunarstorm. Linda Skugge hamnade högst av privatbloggarna, före storheter som Fredrik Virtanen och Carl Bildt.

De mest besökta bloggarnaBlogg på Aftonbladet 59 respondenter (16 procent)Blogg på Expressen 15 (4)Blogg på Lunarstorm 15 (4)Linda Skugges blogg 12 (3)Tjuvlyssnat 9 2)Frederik Virtanens Blogg 7 (2)Robert Lauls blogg 7 (2)Carl Bildts blogg 6 (2)Familjeliv 6 (2)Manolo.se 6 (2)Helle Kleins blogg 5 (1)Ebba von Sydows blogg 5 (1)

Undersökningen gjordes via Zaperas webbpanel. Antalet respondenter var 1.020.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.