Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Skrotad Metro Bostad räddade Metros vinst

Publicerad: 21 April 2008, 08:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Metro Sverige vände en förlust på 6,5 miljoner kronor 2007 till en vinst på 14 miljoner kronor 2008. Metros vd Andreas Ohlson förklarar vändningen med nedläggningen av Metro Bostad i Stockholm och ökad försäljning för premiumprodukterna.


- Den största anledningen mot föregående år är att vi lagt ned Metro bostad i Stockholm, som stod för en stor del av förlusten förra året. Att vi överhuvudtaget skärpt kostnadskontrollen, bland annat att vi tog bort lördagar, har gett bra effekt.

Han fortsätter:

- Vi jobbar fokuserat med att sälja våra premiumprodukter: begärda placeringar, vi säljer mer MAP (exklusivitet på annonsplatserna) och Metropol. Det har bidragit till att vi kunnat höja våra priser under första kvartalet och att vi tjänar mer pengar.

Metro har under 2007 startat ett par nya affärsområden. Ett av dem är Custom Publishing, som ger ut tematidningar skräddarsydda för annonsörer. Under det första kvartalet 2008 gavs fyra tidningar ut med god lönsamhet.

- Vi har också jobbat mycket med våra events. De här områdena har också bidragit till ett bättre resultat, säger Andreas Ohlson.

Med hur mycket då?

- Det är inga substantiella summor än men det är precis det lilla extra vi behöver för att kunna visa ett sånt här bra resultat.

Metros sajt besöks nu av 210.000 unika webbläsare per vecka.

- Nu har vi börjat komma upp i trafiknivå som gör det intressant för våra annonsörer att titta på breda lösningar, säger Andreas Ohlson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.