Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Skogsindustrierna vill bli klimatsmarta

Publicerad: 9 Maj 2008, 11:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Skogsindustrierna ger sig in i klimatdebatten med ett nytt kommunikationstema och en treårig plan. Branschorganisationen har tagit reklambyrån Granath Euro RSCG till hjälp och första kampanjen rullar igång nästa vecka.


- Det här är en långsiktig informationskampanj om skogen, dess produkter och rollen som skogen kan spela i att hjälpa till i klimatfrågan. Många vet inte om att skogen tar upp koldioxid och lagrar kol i fotosyntesen. Vi vill nu sprida det budskapet, säger Lotta Larsson, kommunikationsdirektör på Skogsindustrierna.

Projektet är en ovanligt stor satsning för Skogsindustrierna, som inte brukar köra kampanjer. Kommunikationsplanen grundar sig bland annat på en studie med 2000 intervjuer med personer över 16 år och flera fokusgrupper.

- Vi vill informera om skogens roll och på så sätt skapa bra förutsättningar för våra medlemsföretag. Att välja träprodukter framför andra material är klimatsmart, säger Lotta Larsson.

En kampanjwebb, signerad webbyrån Perfect Fools, finns på adressen Skogenochklimatet.se. Avsikten är att den ska finnas kvar och utvecklas under hela projektet. Scream är mediebyrå och på måndag rullar en utomhuskampanj igång i Stockholm, Göteborg och Malmö. Skogsindustrierna hoppas framför allt nå de yngre storstadsborna för de har minst kunskap om skogen. Kampanjpayoffen är Naturens egen medicin mot klimatförändringar.

- Vi låter skogen själv berätta. Du kommer att träffa på skogen på olika sätt och avsändaren är just skogen eller träden. Vi kommer också ha skyltar längs landets vägar där skogen berättar, så snart vi fått tillstånd från Länsstyrelserna och kommunerna, säger Lotta Larsson.

Kampanjen ska också gå som banners på bland annat TV4.se och Expressen.se.

- Vi hoppas att det här får igång en dialog med både de som inte håller med oss och de vi kallar Den frustrerade klimatkämpen, säger Lotta Larsson.

Arbetsgrupp på Granath:Göran Berggard, projektledare; Jennifer Schulze, produktionsledare; Fredrik Espmark, planner; Niklas Bergström, ad; Mimi Åkesson och Ola Lax, copy; Jesper Lönnqvist, junior ad; Anders Berg, original.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.