Gå direkt till textinnehållet

Skidor och Bachner – därför ökar Sportexpressen

Pär Andersson, sportchef på Expressen.

Pär Andersson: "Våra printläsare vill ha hur mycket skidor som helst"

Sportexpressen tar in ytterligare på Sportbladet. Det visar den senaste Orvesto Konsument-undersökningen. Nu skiljer det bara 20 000 läsare mellan kvällstidningarnas sportbilagor. 

Medan Sportbladet backade med nästan 4 procent gick Sportexpressen framåt med över 6 procent till 237 000 läsare. 

– Jättekul, vi är så klart i första hand tacksamma mot våra läsare som uppskattar den sporttidning vi gör 365 dagar om året, säger Expressens sportchef Pär Andersson, till Dagens Media. 

Han lyfter fram skribenter som når hög populäritet bland de yngre, digitala, målgrupperna – i synnerhet Noa Bachner. 

– En stor del i dessa positiva siffror tror jag är vårt målgruppsarbete. Där våra yngre läsare digitalt kastar sig över Noa Bachners nyligen uppmärksammade granskning av mysteriet kring allsvenska spelaren Lumala Abdu. 

Expressen har också under en lång period statsat hårt på sin bevakningen av den folkkära skidsporten  – både på längden och utför. Något som har gett positivt resultat. 

– Vår ledande skidbevakning är ett tydligt exempel på ett ämne som vi märker att våra printläsare vill ha hur mycket som helst av. Den närmaste månaden blir det också extra fokus på skidor i och med längd-VM i Seefeld, skidskytte-VM i Östersund och nu pågående alpin-VM i Åre, säger Pär Andersson. 

 

 

Philip Wallin

Reporter

Publicerad 2019-02-08 15.38

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: