Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SKF hittar sin själ efter 100 år

Publicerad: 22 februari 2007, 04:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:10

Till 100-årsjubileet skickar kullagertillverkaren SKF ut en Orrefors-skål med blålera och en bok med titeln SKFs själ till sina 41.000 anställda världen över.


Den specialdesignade skålen från Orrefors är dekorerad med tre förgyllda kulor av blålera som tagits upp ur Säveån.

- Göteborg vilar på lera. Det var på grund av leran som det sfäriska kullagret uppfanns och SKF startade, berättar Gösta Andersson, kommunikationschef på SKF Sverige.

Förklaringen till lerkulorna skickas ut till medarbetarna på femton språk i ett tackkort tillsammans med presenterna.

Boken SKFs själ trycks i en upplaga på 65.000 ex till en kostnad av 6,5 miljoner kronor. Det krävdes två långtradare för att frakta böckerna från tryckeriet till SKF. I Sverige kommer boken att användas i arbetsmarknadsföring, vid besök på högskolor och för dem som är specialintresserade av SKF.

Är det inte egentligen marknadsföring i inbunden form?

- Jo, lite. Det är ju trevligt att läsa boken, man får en bild att det är trevligt att jobba på SKF. Men det är en för dyrbar bok att använda i massutskick.

Varför gör ni en bok?

¬- För att spegla företagets själ. Boken beskriver hur det är att arbeta på SKF genom porträtt av medarbetare från hög nivå till lägre nivå. Det är många nära bilder och ansikten som ska lyfta fram identiteten och själen.

Hur uppfattas SKFs själ?

- Den är nog mycket av en öppenhet, god etik, lagarbete, en miljö där man ställer upp för varandra och hjälps åt. Vi är kända för vår själ.

Karin Grahn-Wetter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.