Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Skånskan kuppade Sydsvenskan

Publicerad: 5 maj 2009, 06:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Sydsvenska Dagbladets tillträdande försäljningsdirektör och vice vd, Björn Bergman, fick finna sig i att bli ofrivillig reklampelare för konkurrenten Skånska Dagbladet på sin egen avtackning. <b>Se kuppen på Dagensmedia.se.</b>


Björn Bergman, tidigare näringslivsdirektör i Malmö, tackades av inför flera hundra personer innan han skulle gå vidare till Sydsvenska Dagbladet. Upp på scen kommer Dan Viberg, försäljningschef på Skånska Dagbladet, med presentpåse innehållande bland annat en helårsprenumeration på Skånskan och matchande T-shirt.

- Vi blev kontaktade för att medverka under avtackningen och tänkte att vi skulle passa på att skoja lite med Björn under hans sista dag på jobbet. De som ordnade med avtackningen var inte medvetna om kuppen men vi utnyttjade möjligheten och fick ihop allt riktigt fint, säger Dan Viberg.

Vad tyckte Björn Bergman om att bli ofrivillig reklampelare för konkurrenten?

- Han blev lite lätt tagen och tyckte väl i efterhand att det blev lite väl mycket reklam. Men han har glimten i ögat och berömde oss för en väl genomförd kupp.

Men lite sved nog kuppen i skinnet eftersom Skånskans reklambyrå tryckt upp löpsedlar om kuppen som delades ut till publiken och även sattes upp i lokalen. Filmens slutvinjett handlar om Skånska Dagbladet som leverantör av närproducerade nyheter.

- Björn pratar mycket om att Sydsvenskan är lokala nyheter, att de vill komma ännu närmare läsarna. Då ville vi lyfta det ytterligare ett snäpp med begreppet närproducerade nyheter, säger Dan Viberg.

Skånska Dagbladets reklambyrå är Navigator.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.